lördag 5 december 2020

Carolina-kalender i pestens tid: 5

 Det är lördag! Tjoho! Sover Carolina till 10 för att sedan inta lååång-frukost läsandes bok? Nej! Carolina stiger upp nästan lika tidigt som en vardag - eftersom hon ska spela golf. Men, säger alla vana och rutinerade golfare då, december är väl ingen kul månad att spela golf i? Det är kallt om fingrarna, det är lerigt på banorna, banorna är inte ens sig själva utan styr om sig till särskilda vinter-tee och vinter-greener och vissa banor stänger helt ner sig för vintersömn? Och det är risk för frost och snö och allsköns elände som gör att banorna har startförbud från den ena dagen till den andra så att bokade tider ställs in och... hördu, kan du inte vänta till våren när allt som har med golf att göra blir mycket trevligare?

Nej! säger Carolina då. Jag är nybörjare på det här, och det hör tydligen till (här suckar alla rutinerade gamla golfare och minns sin egen nybörjartid) att man är helt vansinnig i början och spelar typ all tid som går att få till. ("ja, ja, så där höll vi också på, men vi lugnade oss så småningom") Kyla går att övervinna, och lera går att tvätta bort. Och eftersom alla vardagskvällar går bort (jämra mörker!) så måste måste det spelas golf både lördag och söndag. 

Jorå. Och oäkte maken följer med. Och så har vi ett par vänner som har spelat några år, men som fortfarande känner att all ledig tid = golftid, så de hänger också på allt. Eller om vi hänger på dem på allt. Spelar golf gör vi stup i kvarten, i alla fall, och drömmer om sol och vår och golfresor när coronan farit sin kos. Och jag drömmer om att få sänka min handicap åtminstone lite, för ännu så länge spelar jag så fruktansvärt ojämnt att den stadigt ligger på 54. (det går inte att få högre, alltså, för er som mot all förmodan inte vet)

Jag har önskat mig golflektioner av tomten i julklapp. 

I vilket fall som helst - vi skulle spelat på Malmö Burlöv GK både lördag och söndag. Av detta blev intet, eftersom alla bokade tider ströks där pga Vinterns Ve och Vila.  I stället spelade vi på närliggande Naturligtvis GCC som ligger i Assartorp typ 3 minuters bilfärd härifrån. Eller... de andra tre spelade golf. Jag spelade apa. Eller leken "gräva upp gräset med mina klubbor". Eller "slå ovanpå bollen så att den rullar iväg max 10 meter". Eller så slog jag i luften. Eller så slog jag till bollen så den faktiskt flög iväg i luften, hurra BRA slag... eller vänta nu, nu drar den till höger. Och där, till höger, där är det någon elak jävel som anlagt en damm. Och nu flyger min boll ner i den dammen. Plopp. 

Var sisådär trettonde slag? Då slog jag rakt och högt och bra. Resten glömmer vi. Jättekul sport, det här. Imorgon spelar vi igen, för den här gången kanske det blir jättebra och jag får många poäng och ... ja. 

Det är just det där spänningsmomentet som gör att jag måste spela igen, och igen, och igen. Och det där förträffligt trevliga "tick"-ljudet när jag får en ren träff som går iväg.

Har jag gjort något annat värt att nämna idag, då? Njaeej... jag låg två timmar i badet. Kan vara nytt personbästa. Och så har jag sprungit runt inne i pyramiderna i Giza och letat skatter. I Assassin's Creed Origins då. Nu ska jag återvända dit. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar