torsdag 3 december 2020

Carolina-kalender i pestens tid: 3

En härlig, härlig torsdag full av utmaningar som jag mötte med stor frimodighet och absolut ingen bitterhet alls. Eller gnäll. Sånt ligger inte för mig. Nej, nej, jag ler och är glad. (sen går jag hem och skriver gnälliga inlägg på min blogg i stället)

Nå. Vilka utmaningar då, till exempel?

  • gå upp 05.30 - fast spelar det någon roll om jag går upp ap-tidigt, rätt tidigt, inte jättetidigt eller vilken morgontid som helst när det är mörkt som i en smedr... (sorry) ute?
  • ha inbokade legimus-genomgångar (ja, ni som vet vad det är vet och ni andra får googla) med först en elev och sedan två + en elev till före och efter rasten efter ett i förväg uppgjort schema. Första eleven var sjuk och ersattes av en annan elev som inte hade några ansökningshandlingar ifyllda men när vi försökte fixa det visade sig redan ha inloggning sedan dagen före som han fått på annat vis. Av de tre följande eleverna var två sjuka och den tredje visade sig vara upptagen med annat. Backa nu till föregående punkt, "gå upp 05.30" som vid det här laget visade sig vara sjukt onödigt gjort. Men var jag bitter? Å nej då, jag log och bokade om.
  • vänta i telefonkö till Visasats kundservice - vilken tur att man kan lägga telefonen på skrivbordet och sitta och faktiskt göra sitt jobb medan man väntar (ja, jag VET att den vänliga telefonrösten skryter om att man kan knappa in sitt telefonnummer och bli uppringd, men den lätte går jag inte på. På vårdcentralen funkar det. Hos Visasat? Nope. Har testat.)
  • fortfarande vänta i kö
  • fortfarande vänta i kö
  • komma fram! Berätta sitt ärende (vi har precis fått fiberanslutning, hurra hurra!! men behöver vi flytta över vårt gamla abonnemang på Visat på något vis?) Bli upplyst om att detta kallas "plattformsbyte" och görs av "dem på en annan avdelning men jag kan koppla dig". OK, jättebra, tack. Men tyvärr innebär detta...
  • ... att komma sist i ytterligare en telefonkö. Med ett mycket högre köplatsnummer än i första kön.
  • så ny väntan i telefonkö (så BRA att jag kan sitta vid en dator och arbeta under tiden, så GLAD jag är att jag t ex inte är hjärnkirurg eller lärare eller nåt, på många sätt är jag glad för detta faktiskt)
  • fortfarande vänta i kö
  • fortfarande vänta i kö
  • komma fram! Berätta ärendet igen. Tålmodigt lyssna på den unge man som förklarar för mig hur plattformsbytet kommer att gå till. Berätta att jag redan HAR gjort beställning av fiber etc via IP-onlys hemsida. "...öh? Men? Vänta lite, ska jag gå och fråga en kollega."
  • vänta på att ung man ska återvända
  • vänta på att ung man ska återvända
  • ung man återvänder! "Det har nog blivit fel och dubbelt, du skulle ringt direkt hit och begärt plattformsbyte." Vilket tyvärr inte står någonstans på IP-onlys beställningssida. Men jag är inte bitter. Jag ler och svarar glatt att "tur att jag ringde dig nu och du fixar det!" Ung man tycker att jag ska returnera den "box" av något slag som är på väg och i stället behålla den andra "boxen" som nu också är på väg och jag frågar honom huruvida jag ska kunna veta skillnad på box 1 och box 2 när de ser likadana ut i min ögon och kommer anlända dagarna efter varandra. Ung man: "Öh...vänta lite. Jag ska gå och fråga en kollega."
  • vänta på att ung man ska återvända
  • vänta på att ung man ska återvända
  • ung man återvänder! "Jag har lyckats avstyra att det kommer dubbla boxar till dig. Tror jag." "Bra!" säger jag med ett leende. Får jag internet också i min nya anslutning, för du har bara pratat om TV-kanaler?" "Oj, jaha, jodå, det ska jag lägga in i din beställning." Sedan startade ung man inspelning av samtalet för sedan ingick vi tydligen avtal. Allt var i sin ordning, jag hade inte längre dubbla abonnemang och i den bästa av världar ska vi ha superdupersnabb internetuppkoppling och tv och fiber och lycka redan på måndag. Hurra hurra hurra.
  • Två timmar efter att ung man och jag sagt hejdå till varandra och jag skrivit på ett muntligt avtal genom att säga mitt namn och personummer långsamt och tydligt, så plingar min telefon till med ett sms från Visat. Ordagrant står där: "Hej! Vi har fått er beställning av Viasat Fiber-TV. Då ni redan är parabolkund behöver ni dock kontakta kundservice på 0771-522000, mvh Viasat.
  • ungefär här började jag gnaga på skrívbordskanten. Fast med ett leende. Utmaningar är till för att... ja, jag vet inte. Jag pallar inte ringa Viasats kundservice igen utan tror fortfarande på att ung man, möjligen med hjälp av sina kollegor, har rott i land min abonnemangsförändring. Men fan vet.
  • när det så småningom var dags att köra hem från Ystad till kära Vismarlöv hade vädret bestämt sig för följande kombination: -0,5 grader, duggregn blandat med snö och mörker mörkare än svart. Det var högst oklart var vägen gick. Bäst strategi var att ligga bakom en annan bil och hoppas att den föraren följde nästa förare som följde nästa som kanske såg vart vägen tog vägen. Det gick oftast inte snabbare än kanske 70 km/h på E65:an. Och på de mindre vägarna sen körde jag mer på lokalkännedom och känsla än på sikt framåt. 
  • då finns det bara en sak att göra: höja musiken till JÄTTEhögt och sjunga med. Inte fan ser man bättre för det, men det känns bättre för själen.
Ja, ja, jag vet att jag lovade yra om golf också, men det får bli en annan dag. Här kommer i alla fall det filmklipp jag råkade få upp på facebook igår. Jag älskar Gabriellas sång och den här kören och sångerskan gör den väldigt bra, och verkligen precis något sånt som behövs en decembereftermiddag när sikten för en bilförare sträcker sig fram till där motorhuven tar slut ungefär. Enjoy!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar