onsdag 16 december 2020

Carolina-kalender i pestens tid: 16

 Jag hade vaga planer på att åka tillbaka till jobbet idag, för den här förkylningen har stannat av i något jämra nästan-frisk-men-inte-helt limbo och så här kan vi inte hålla på. Men när jag vaknade hade jag en hamrande huvudvärk som berättade för mig att "Nope. Inget Ystad. Tag två alvedon och bete dig." Så det gjorde jag. Sen hände något väldigt ovanligt för den här december: solen tittade fram på himlen en stund. Jag kände inte riktigt igen världen när den såg ut på det sättet, och tänkte att "en liten promenad bör göra underverk med huvudvärk och jag har ju inte feber" så jag gick ut en stund. Det var nog bra, för sen när jag kom in igen hade huvudvärken försvunnit. (kan ha haft med de två alvedonen att göra också)

Men nu hyser jag samma planer igen: imorgon kör jag till Ystad och jobbar. Nu får det vara nog, det känns som jag skolkar eller nåt. Jag har ju inte ens jobbdatorn hemma (hade ju inte planerat att bli sjuk förra veckan...) så jag kan inte jobba hemifrån.

Annars är väl det mest rafflande jag har gjort idag att beställa en ny lampa på IKEA. Vi har en golvlampa därifrån, som har både uplight och en riktad läslampa. Glaskupan till uplight-delen har barnen spräckt för flera år sedan i någon avancerad snärta-varandra-med-handduk-lek, och knappen till läslampan har inte funkat på många år (man får helt enkelt dra ur/sätta i sladden i stället). Men igår hade läslampan dött helt och hållet, och det var ju en missräkning när jag skulle sätta mig i läsfåtöljen med en bok och en skål ostbågar. Jag bytte ut glödlampan men det hjälpte inte, jag tryckte och drog i alla sladdar och kontakter men lampan var helt död. Och eftersom oäkte maken satt i samma rum så kändes det som att alltihop var hans fel, faktiskt. (han tyckte inte det) Muttrande drog jag dit en annan lampa. Inte alls lika bra, men nöden har ingen lag.

Nu kollade jag - lampan finns fortfarande på IKEA och kostar banne mig bara 149 spänn. För en golvlampa! Tyvärr inte i lager i närheten, men jag kunde beställa för avhämtning om två veckor. För 149 spänn kan jag absolut vänta i två veckor. Sen är det kanske inte så konstigt att den går sönder när den är så billig - å andra sidan var det säkert tio år sedan vi köpte den här, så en ny golvlampa var tionde år är väl inget att bråka om.

Och när jag hade beställt och swishat och var klar och nöjd - så testade oäkte maken om han kunde "dra om sladdarna lite" i kontakten till den gamla (fråga inte, jag vet inte vad han gör men det vet förhoppningsvis han, han jobbar ju ändå med typ sånt där fast i större skala). Det kunde han tydligen. Så nu funkar den igen. Tyvärr innebar detta att julstjärnan i fönstret intill slocknade. Jag har inte den blekaste aning om varför, lampan och den har inte ett dugg med varandra att göra. Men lampgudarna har väl bestämt att bara ett visst antal lampor ska funka åt gången i det här huset. Och får jag välja mellan julstjärna och läslampa så väljer jag läslampa.

Som jag nu snart har två exakt likadana av, alltså. Den ena dock med spräckt glaskupa och omdragna sladdar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar