fredag 10 juli 2020

Carolinas husbilsäventyr 9 - regniga dagar

Just nu när jag skriver det här så lyser minsann solen från en rätt klarblå himmel, och det rycks i husbilsdörrar och öppnas förtältsblixtlås runtomkring mig på campingen även om det är vid nio på kvällen. Det har slutat regna! Nu ska vi in till Simrishamn för att köpa glass/öl/mat/annat-kul-som-smakar-semester!

Annat var det tidigare idag när det duggade och regnade och öste om vartannat, och livet kändes så ruggigt att jag tog en filt om benen där jag satt inne i min husbil och läste bok. Och höll på att somna. Och somna igen. Till sist insåg jag att det enda raka var att ta av mig alla filtar och varma kläder, på med bara t-shirt och korta tights och så ut och springa. Så det gjorde jag. Och nu sprang jag på Skåneleden, sista biten jag gick häromdagen, fram och tillbaka till Baskemölla. Det var, trots regn och blåst, faktiskt jätteskönt! Och fortfarande väldigt vackert. Och jag stötte på gratis utdelning av pinnar. Himla bra, pinnar kan man aldrig få för många av. Och i husbilen har jag ju gott om plats?





Annars gör det ju inte mig jättemycket att vädret är rätt trist - jag hade ju tänkt mig läsning, läsning och ännu mer läsning den här veckan, och det kan jag ju göra så fint under mina filtar i min husbil (och en liten stund på stranden igår också tills myriaderna med irriterande flygfän fick mig att fly). Men familjen som bodde intill mig de senaste dygnen? (ja, fönstertittning är en del av campinglivet) En mamma, en pappa och två rätt små killar. De hade en sån där husdelspåbyggnad på en iofs rätt rejäl Mitsubishi L400, och sov säkert gott i den, kunde laga mat och allt det där. Men sitta i den alla fyra och umgås när det regnade kunde de ju inte. Så de satt nästan hela tiden runt campingbordet ute, under en markis. Och det regnade, och det blåste, och de spelade kort och de spelade yatzy med nästan aggressivt tärningsrassel, och de stod ut. Det är ju väldigt kul när familjen äntligen kan umgås, och killarna tycket säkert det var kul när mamma och pappa spelade spel med dem hela tiden... men i morse körde de iväg. Hoppas de hittade någonstans med sol i stället.

Annat jag gjort idag:

  • beställt verkstadstid för husbilen nästa vecka. Jag går och oroar mig för att bilen inte ska starta på måndag när jag ska köra hem, och tydligen gick min oro fram till verkstadskillen för jag får komma redan på tisdag. Och om bilen inte startar så har jag fått ett telefonnummer till bärgningsassistans som inte ska kosta mig någonting. Grejen är att han servade husbilen åt oss i april och det här ska tydligen ingå i det. Helst vill jag inte ha någon bärgning ifrån campingplats alls, tack så mycket. (påminner om ovan skrivna att "fönstertittning är en del av campinglivet") Jag vill köra härifrån i god ordning och utan mankemang.
  • besökt Simrishamns bibliotek. Ja, jag har semester, men hade några böcker från jobbet jag passade på att lämna tillbaka för de är helt nya och så kan någon lässugen ungdom få dem i stället. Och där hade de (precis som på vårt bibliotek) utförsäljning av gallrade böcker och tidskrifter. Och jag hittade en hel årgång av utelivstidningar där jag kan försjunka mig i vackra bilder och drömma om vandringssemestrar som jag skulle vilja göra. En hel årgång - för tio spänn!
  • stått i kö för att diska. Campingen är alltså fullbelagd och servicehusen är, som jag skrev häromdagen, inte tillräckliga för det. I det servicehuset närmst där jag står finns det två diskplatser. Två! När man än kommer dit så är det förstås kö. Och ja, jag kan förstås diska i husbilen - men står man så länge som jag gör här är det skönt att slippa fylla på mer vatten och tömma avlopp eftersom det då måste kånkas till och från husbilen för hand. Därför kånkar jag disk i stället - och får köa för att roa mig med den. Men... jag har ju semester och all tid i världen.
Jag skulle belönat mig själv med min guilty-pleasure-middag idag, det som jag älskar och alla andra älskar att hata: Findus köttfärssås och spagetti. Men någon ondsint kartell har handlat upp alla Findus köttfärssåsburkar - de fanns inte när jag skulle handla på Citygross förra veckan inför den här resan, och de var helt slut även på ICA-butiken här i Simrishamn. Det finns alltså andra förutom jag som gillar denna oranga köttfärssås med den speciella (oh så goda!) smaken? Tydligen. Men! I stället hittade jag en annan middag jag så sällan får äta, eftersom ingen annan i familjen L-G gillar den heller. Den här!


Dagens fynd. Ja, förutom pinnarna då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar