måndag 4 juni 2012

Näktergalssång 4 juni i närheten av Vismarlöv

Jag lovar - det har tagit mig precis hela kvällen att lista ut hur jag skulle få in det här i bloggen. Men nu, äntligen, äntligen vet jag hur man gör!!
(jag vet fortfarande inte hur man sätter igång TVn, dock...)

Jag och Murre var ute och gick idag, och det var många näktergalar som sjöng. En satt alldeles precis i buskaget bredvid vägen. Jag har ju den här idén att jag vill buteljera sommarljud/lukter/bilder och kunna plocka fram dem i januari när livet känns tungt. Så jag slet upp mobilen och tryckte på Röstmemo (finns säkert något smartare sätt att spela in ljud. Vilket?) Och här är alltså näktergalssången:



(Det är ljudkvalitet i klass med gurka. Man kan till och med höra Murre flåsa vid något tillfälle)

Sen gick jag resten av promenaden och funderade på det här med att lagra intryck. Vi kan spela in sånt vi ser - filmer, foton - och njuta av senare. Vi kan spela in ljud av alla de slag och lyssna på senare. Men vi kan inte plocka fram doften av det där törnrosbuskaget som doftade så gott idag nära näktergalsbuskaget. Vi kan inte spela in hur nybakade bullar smakar. Vi kan inte visa upp hur det känns att gräva i solvarm sand med tårna.

När ska vi komma på det? Är inte det jätteviktiga uppfinningar att finna upp?

3 kommentarer:

  1. kanske är det just det som gör att vi njuter av det så mycket... Åsa

    SvaraRadera
  2. Klokt sagt (skrivet) Åsa. Maman

    SvaraRadera
  3. Och så finns det lagrat i hjärnan också, som minnen. Om man tänker på till exempel törnros så kan man framkalla doftminnet inne i huvudet på något sätt. Märkligt men finurligt.

    SvaraRadera