måndag 4 juni 2012

De där små som jobbar inne i datorn

Satte nyss igång min dator för dagen. Och fick strax allvarliga felmeddelanden tillbaka. Det gick inte att starta datorn, stod det, Windows ville inte prata med mig och var jag verkligen säker på att jag ville fortsätta? Meddelandet rekommenderade mig varmt att jag gjorde en systemundersökning (eller nåt) för att lokalisera felet. Efter en stunds hummanden och suckanden tyckte den också att jag skulle göra en systemåterställning. Det tyckte jag var lite överdrivet så jag försökte en annan lösning - att trycka på power-knappen tills datorn startade om och sedan välja att starta Windows normalt hur läskigt än datorn tyckte detta verkade.

Det funkade alldeles utmärkt - so far.

Vad är det som gör att man kan starta sin dator som vanligt 29 gånger men den 30e gången så skriker den om systemfel och elände och blåskärm och dumpa fysikaliskt minne (vad GÖR den då egentligen? Står och kastar små bitar av datorhjärna på tippen?) Herregud - det är en maskin som ska läsa in samma jämrans startfiler varje gång - hur kan det vara att den helt plötsligt hoppar över något? Eller är det egentligen små gubbar som springer runt och jobbar inne i datorn och just den här uppstarten har de tagit semester? Eller vab??


Men eftersom jag trots allt startade upp Windows som vanligt fast datorn rekommenderade något annat så går jag nu och väntar på att det helt plötsligt ska komma upp en massa hotfulla dödskallar på skärmen och texten "Mwwwwooaaaahahahahaha - nu har vi äntligen lyckats ta över! Dumma människa som släppte in oss!" Och sen så kommer jag inte kunna få upp något annat än ett oändligt Tetris på skärmen hur många omstarter jag än gör - medan min dator tar över världen via obegripliga spam-meddelanden till andras bloggar och hotande mail till folk jag inte känner.

Faktiskt har jag fått upp ett liknande meddelande på skärmen en gång - det är väl det som spökar. När vi precis hade skaffat vår första dator (vi pratar 1994, dinosaurier klampade fortfarande runt på gatorna i Malmö) så fick vi ett heffa-virus på den. Jag (tror det var jag) klickade på en fil vi laddat hem från nätet, något om spel (och nätet nåddes med ett uppringande modem som tjöt och levde och styrdes via lilla programet "Trumpet Win-sock" eller något liknande). Och efter en stund kom en stor text i glada färger som slingrade sig över skärmen och glatt skrek "I managed to pass through the gate!" Sen kraschade hårddisken. Vi fick installera om allt, precis allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar