torsdag 1 december 2022

Carolina-kalender i mörkrets tid: 1 (möjligen av 1 totalt)

Förmiddags-Carolina (full av energi och nyvaknad skriv- och blogglust): Jag vet! Jag skriver på Carolina lever-bloggen också! Det är ju första december idag, skitbra ju, jag kan ju starta en sån där kalender-blogg med ett inlägg varje dag fram till jul! Fantastisk idé! Jag börjar ikväll!

Kvälls-Carolina (efter middagen, sitter vid köksbordet med en kopp te, energin är väl... sådär?): Kalender-blogg, sa du? Amen... palla. Då måste jag ju skriva varje dag. 

Förmiddags-Carolina: Ja! Så där som du gjorde för något år sen! Eller om det var två. Du skrev varje dag! Med stor framgång!

Kvälls-Carolina: Var det inte då pandemin satte igång som värst och vi tillbringade julen med corona hela familjen?

Förmiddags-Carolina: Alltså, jo, men det var ju inte ditt fel. Kom igen nu, blogga varje dag! Du har ett skitintressant liv, vetja. Senast häromdagen var du och klippte dig. Och du såg flera polisbilar med blåljus igår, fattar du inte hur intressant allt detta är att delge resten av världen??

Kvälls-Carolina: Nej.

Förmiddags-Carolina: Och du har ju SÅÅÅ mycket att berätta! Det var ju mer än ett år sedan du skrev i den här bloggen. Du har... bytt jobb! Du har... monterat ner bokhyllan i vardagsrummet! Du har...eh... nej, inte bytt bil nä, det är fortfarande samma ostbågefärgade historia. Har du något annat nytt?

Kvälls-Carolina: Jag fick en ny golfklubba när jag fyllde år? En trätrea? Fast nej, lägg av nu, jag ska inte sitta och skriva om saker jag äger eller  inte äger. Skittråkigt.

Förmiddags-Carolina: Men kom IGEN nu då! Skriv om något du INTE äger, då?

Kvälls-Carolina: Mina barn. Dem äger jag inte. De har flyttat hemifrån och lever sina egna liv nu. 

Förmiddags-Carolina: Jaha, jo. Och på tal om stora, svarta hål i livet: var inte du hos tandläkaren idag? Är inte det kul att skriva om, kanske?

Kvälls-Carolina: Herregud. Nej. Tandläkare Susanna tog en titt i min mun, konstaterade dels att det ser bra ut ("fast du äter godis varje dag, hoppas du förstår att du har tur som har så friska tänder?"), dels att "du har någon typ av spänning i käken nu, det ser jag på dina tänder och din tunga, känner du dig stressad?" ("jo, har varit en del på jobbet i höst men HUR kan du se det?") "Du gör det omedvetet så det är tyvärr inget du kan göra något åt, men om du får problem typ huvudvärk och ont i nacken så kan du höra av dig så kan vi i och för sig fortfarande inte göra något åt det men vi kan skriva in det i vår journal". Hela besöket tog max 15 minuter. Jag är inte en av tandvårdens mest intressanta fall.

Förmiddags-Carolina: Susanna vet nog vad hon pratar om. Borde du inte dra ner på godisätandet, då?

Kvälls-Carolina: Nej. Eller jo. Men inte nu - jag har en helt ny adeventskalender! Från Lakritsroten! Första luckan innehöll två bitar av "Nordiskt Lakritskök Extra Salt - Resan tar sin början i den salta världen. Mjuk saftig saltlakrits pudrad med extra mycket salmiaksalt, inspirerad av nordiska vidder och nyfallen pudersnö." Sånt kan man inte avstå ifrån, förstår hon det, tandläkare Susanna?

Förmiddags-Carolina: Så. Kalenderblogg nu då? Skriva varje dag fram till jul?

Kvälls-Carolina: Vi får se. Nu ska jag gå och spela datorspel. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar