fredag 9 december 2022

Carolina-kalender i mörkrets tid: 9

 Nyckelorden för denna fredag kan nog sägas vara svält, bussåkning och kyla. Och det låter ju rätt tragiskt, men det är det inte.

Om vi börjar med bussåkningen: den gillar jag. Det är skönt att bara köra ner till Klågerup och ställa bilen där, inte bry mig om halt/inte halt, mörkt, rådjur och bristen på parkeringsplatser runt min arbetsplats. Och så gå in och sätta mig på bussen (bra nog hoppar jag på ändhållplatsen så bussen står alltid inne när jag kommer, och oftast släpper busschauffören in en i förtid) och låta någon annan köra mig medan jag läser bok. Jag läser och läser och läser, och bussresan är lång nog för att jag ska hinna en bra bit i boken innan jag är framme (och ibland blir jag irriterad för att vi ÄR framme, eftersom: vill läsa vidare).

Och just nu läser jag två böcker, den ena i min Kindle (som funkar på morgonen när det är mörkt på bussen), och den handlar om människor som svälter. Fy farao, som de svälter. Barnen också, och det blev så jobbigt att jag fick skumma lite i texten tills det värsta svältandet verkade vara över. (och då blev en av dem anfallen av en björn)(sen kunde de äta björnen, vilket ju var en bra grej i allt elände). Den andra boken är en vanlig pappersbok, som jag också hade med mig, och den läste jag i bussen på vägen hem när dagsljuset tillät det. Och banne mig: där svälter de också, människorna. Barnen också. De svälter och svälter - samtidigt som de tvingas laga mat åt soldater som ockuperar deras land.

Är det då konstigt att jag tyckte att jag och Håkan skulle äta smörgåstårta till middag idag? För att det är fredag, och för att vi kan? Nä, det är det inte. Så smörgåstårta blev det.

Och kylan, då? Utomhus, obviously, eftersom vintern just nu är på besök i Skåne. Skrapa bilrutor och sånt. Och dessutom inomhus, på kontoret, eftersom elementen där tycker att livet är jobbigt och de borde kunna ta julledigt nu och fram tills februari. Eller om det är kommunen som dragit ner på värmen för att spara el. Fast det är ju skillnad på "dra ner" och "stänga av", så jag tror mest på att det är elementen som har en fis på tvären. 

Nå, nu sitter jag med en filt runt benen framför min dator och tänkte fira fredagskväll genom att spela datorspel fram till midnatt eller så. Ha det fint så ses vi imorgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar