söndag 9 februari 2014

9. Så här ser vårt sovrum ut

Alltså, nej. Den här rubriken ångrar jag. Jag steg in i vårt sovrum med mobilen i hand för att fota men kände att just här gick gränsen för mitt privata. Det ser för j-ligt ut i vårt sovrum för närvarande. Det är för det första väldigt litet, med snedtak, så det får i princip bara precis plats med våra bägge sängar där, och så en rad med byrålådor där vi förvarar alla kläder (garderober finns knappt i huset pga alla snedtak). Det blir alltså väldigt lätt stökigt där inne.

Till det tillkommer problemet att oäkte maken inte tror på byrålådor. Han lägger helst alla kläderna ovanpå byråarna i stället (eftersom själva lådorna är fulla med alla kläder han INTE använder men inte kan få för sig att slänga).

Själv tror jag inte på överkast. Sängarna ska luftas och alla kvalster dö, tycker jag, men att hålla på med vädring av sängkläder och sånt ordentligt verkar helt jobbigt. Lättare är att bara låta bli att bädda.

Vi sover alltid med öppet fönster. Alltid. Det innebär att fönstret i sovrummet får ta mycket stryk. Det är numera fuktskadat, fläckigt, snett och vint. Blomman som står i fönstret tar förstås också mycket stryk. Den har numera antagit en mycket, mycket blek vitgrön nyans. Typ "aaaaargh-jag-dör-snart"-nyans.

Alltså fotar jag inte byråarna, inte sängarna, inte fönstret med utsikten, inte klädhögarna. Vad återstår som inte är för pinsamt att dela med sig? Det får bli de små gulliga dockorna som sitter på våra respektive nattygsbord. Jag hittade dem på en bokmässa för några år sedan:
En celeber samling. Från vänster: Che Guevara, Jesus, Freud och Einstein.
Dockorna får inte ens sitta kvar på nattygsborden när jag fotar (för de är ostädade och ser också för j-liga ut) så bilden är väldigt arrangerad. Som bonus får man som bakgrund se täcket på min obäddade säng.

Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar