tisdag 25 februari 2014

25. Så här ser vårt kök ut

Köket, alltså. Det är ganska litet. Sitter det någon vid köksbordet så kommer man inte förbi, vare sig vid väggens platser eller åt spisen till. Och så är hela köket liksom uppdelat i två, av en vägg som går igenom hela härligheten. Framför väggen är spisen, köksbänken och skåpen. Bakom väggen finns kylskåp, frys, skafferi och städskåp (och elpannan). När vi köpte huset för 14 år sedan tänkte vi optimistiskt att vi någon gång skulle riva den där väggen och få ett mycket luftigare och smartare planerat kök. Men det är en bärande vägg, så det är inte gjort i en handvändning. Och vår inställning till renovering och husfixande är ju ungefär att "går det att leva i så funkar det". Inga flashiga inredningsreportage från vårt kök heller, alltså.


Så här ser det ut när man kommer in. Ovan till vänster ser man några snackspåsar hotande upptravade på en hylla. Den hyllan är alltid alldeles för full med snacks. Men tänk om man en dag står där och inte har några ostbågar eller chips? Så kan vi inte ha det.


Detta alltså "tarmen" bakom den bärande-väggen-som-är-i-vägen. Observera mängden foton, bilder och teckningar på kylskåpen. Teckningarna är ungefär från när barnen var kanske fem eller så. Fotona också. Men nåde mig om jag tar bort dem! De "ska sitta där" enligt mina ultrakonservativa barn, för "det har de alltid gjort".


Köket från andra hållet. På väggen ser man vår hyper-dyper-viktiga planeringstavla. Här skrivs varje måndag morgon in alla aktiviteter, träningar, möten och sånt där, så att vi kan planera in vem som ska köra vem var och vid vilken tid, och när middagen ska inträffa (före, efter eller samtidigt?) Bredvid den hänger almanackan, av typen en spalt för varje familjemedlem. Det är den här almanackan som jag allt som oftast glömmer synka med den andra kalendern jag har, den jag bär med mig på jobbet och på bokcirklar och sånt. Och det är då det brukar bli dubbelbokningar.

Bjälkarna i taket är inte äkta. I vardagsrummet är det äkta, massiva takbjälkar, men i köket är det bara brunmålade lådor av plank som ska se ut som de i vardagsrummet. Inget fel i det - men de här "planklådorna" brukar utgöra någon slags motorvägar för alla mössen som kommer in i huset höst och vinter. Tänk ljudet av små springande tassar ovanför ens huvud när man sitter och läser vid en kopp te vid köksbordet en kväll. Planklådan gör något akustiskt med det där så att det låter som STORA möss med MÅNGA tassar.


Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar