onsdag 12 februari 2014

12. Den bästa frukosten som finns

Först hade jag tänkt skriva att "hotellfrukost" är det bästaste och godaste som finns, med alla dessa olika pålägg och bröd, grönsaker, sill och juicesorter som finns att välja på.

Men sen funderade jag. Det är ganska sällan jag bor på hotell, och när jag gör det så är det väl för det mesta så att jag har något jag ska iväg till efter den där frukosten. Någon löptävling, eller någon konferens eller något annat där jag måste infinna mig ett särskilt klockslag, förmodligen uppklädd och tillskärpt. Inte heller äter jag den där magnifika hotellfrukosten för mig själv med en tidning på bordet, heller. Nä, bor jag på hotell brukar det vara i något gruppsammanhang, med någon jag bör vara lite social med under tiden frukosten aväts.

Alltså ändrar jag mig till detta: Den bästa frukosten som finns är den jag äter en lördag- eller söndagmorgon hemma hos mig. Jag kan lyxa till det med något kokt ägg eller så, eller att (ooooh) byta ut en av knäckemackorna mot en mjuk brödskiva, eller till och med traska iväg till Vismarlövs bageri och köpa nybakat surdegsbröd. Men det som är viktigast med den "bästa frukosten" är att jag får ha gott om tid på mig. Jag vill sitta läääääääänge och i princip läsa varje artikel i tidningens alla delar. Allra helst ensam vid bordet så jag slipper prata med någon. Sörpla te, läsa lite tidning, kolla lite på mobilen om det är något i tidningen som får mig att vilja kolla upp något, läsa lite mer, hälla upp mer te. Söla mig.

Ta
Det
Lugnt.

(vi pratar om frukoststart ca 10.30, avslut kanske vid 12...)
(jag är inofficiell svensk mästare på långsam frukostätning)
(på helgerna! på helgerna! på vardagarna gäller ett annat slags liv)

 
Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.


6 kommentarer:

  1. Tänk du, om sisådär 20 år så kan du njuta av lååångfrukostar varje dag...
    På tal om hotellfrukost, så har vi det väldigt lyxigt nuförtiden. I mäklararvodet (eller hur man nu uttrycker det?)så ingick ett VIP-kort med en massa förmåner och rabatter i Kalmar med omnejd (ja, jag vet mäklaren tog grundligt betalt för att sälja lägenheten, men ändå). I alla fall så ingår hotellfrukost "ät två betala för en" när som helst hur länge som helst (alltså, resten av livet). Inte så dumt alls! (M)

    SvaraRadera
  2. Så förträffligt! Och då kan ni äta hotellfrukostar utan någon tidspress, också, och sedan bara spankulera hem när ni är färdiga.

    SvaraRadera
  3. Just precis, och på söndagar först ett träningspass på gymmet som ligger precis granne med hotellet och sen lååångfrukost. (M)

    SvaraRadera
  4. Låter ju alldeles förträffligt. Håller med i allt idag!

    SvaraRadera
  5. great minds think alike...eller vad det heter :)

    SvaraRadera