fredag 14 februari 2014

14. En grej jag skulle vilja lära mig

Om jag hade haft mer tid över så hade jag velat lära mig spela cello. Och fiol också, faktiskt, men mest cello. Det är något melankoliskt vackert över cellons musik. Lite grann som en koltrast en vårkväll. Ibland låter det som att cellon gråter fram melodin.

Fiol vill jag också kunna eftersom det verkar så roligt när Lisa spelar. Det verkar också lite mer behändigt att spela fiol - etuiet är mindre än hälften av den där gigantiska lådan man ska kånka på om man spelar cello (för att inte tala om kontrabas (heter det väl?, alltså den som är ännu större och mörkare än cellon)). Och både fiol och cello är oändligt mycket lättare att bära med sig än pianot som liksom står där det står. Piano är ju mitt instrument. Jag är inte särskilt duktig, men jag kan åtminstone spela lite.

Så, ja, lägg till det på vill-lära-mig-listan: att bli duktigare på att spela piano. Att kunna kompa någon som spelar något annat instrument utan att hela tiden komma av mig. Att överhuvudtaget våga spela när någon annan lyssnar.

Men. Det är alltså det där med tid. Och med pengar. Ska man lära sig att spela ett instrument behöver man ta lektioner. Mina vardagar är löjligt fulltecknade som de är redan, och lektioner verkar väldigt dyra när jag har kollat på nätet.

Man behöver också öva mycket. Nätterna finns ju - men jag skulle tro att övriga familjemedlemmar har en hel del att invända mot celloövningar nattetid.



Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.

2 kommentarer:

  1. bland det bästa med högskolan när jag gick där för evigheter sen var min extra kurs i musik och att jag då fick spela kontrabas. Mitt drömmars instrument... Den är så ball! Även om läraren fick rita på halsen på den med tavelkrita, så var det så härligt att kunna få toner ur den!
    Nu kommer dottern hem från skolans musik och säger" vet du mamma, jag fick spela på den stora stora kontrabasen! Det var Coooolt!" I vår familj är kontrabasen kung! :-D

    SvaraRadera
  2. Sååååå coolt med kontrabas! Det är ett imponerande instrument, det är det!

    SvaraRadera