måndag 17 februari 2014

17. Saker jag inte borde göra varje dag men ändå gör

Jaha. Då var det dags att erkänna ovanor (igen).

Vad jag verkligen inte borde göra varje dag men ändå gör är att vara uppe för länge på kvällarna. Varje morgon när jag astrött kravlar mig ur sängen klockan sex efter alldeles för få timmars nattsömn svär jag att gå och lägga mig i tid nästa kväll. Varje kväll vid sisådär nio när jag läser för barnen och håller på att gäspa käkarna ur led så tänker jag också att ikväll ska jag lägga mig i tid. Snart. Jag ska bara...

...och sen ska jag bara göra det, och det, och så när jag ändå håller på med det så kan jag göra detta. Och när jag sen ska göra mig i ordning inför sänggåendet så fastnar jag i en bok som råkar ligga lite lockande inne i badrummet. Och så...ja, så har klockan blivit efter midnatt. Igen.

Det här borde jag inte heller göra:

Äta mat sent på kvällen. Mat som exempelvis mackor. Eller ostbågar. Men ganska ofta äter vi tidig middag eftersom det ska hända kvällsaktiviteter efteråt (sånt som träning, scouter, fiolensembler). Och då hinner man bli hungrig igen när klockan är nio eller så - särskilt om man har tränat. Tanken är alltid att det då ska ätas en nyttig banan. Möjligen ett knäckebröd också. Man SKA äta något när man har tränat. Men man ska inte följa upp bananen med många mackor och så några kakor på det och så kanske det finns lite ostbågar kvar i någon påse som säkert skulle ligga och bli dåliga om ingen äter upp dem.

Detta är ett typiskt bildbevis, taget i går kväll (söndag). Vi åt tidig middag, ungefär vid 16-tiden. Senare på kvällen var jag och tränade. Och efter träning och bad så vrålade magen efter påfyllning. Den tänkte inte låta sig nöja med en sketen banan meddelade den. Så Carolina bredde en tjock skiva nyinköpt Vismarlövsbröd, lade på tomatskivor, massor av strimlad kalkon och vräkte sen majonnäs och svartpeppar över det. Starköl till. Och oliver, förstås. Mmmmm så gott.



Men den där bananen hade räckt. Egentligen.

Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar