fredag 7 februari 2014

7. En TV-serie! Som Carolina följer! Finns det?

Det här med film och TV och TV-serier är inte min grej. Har aldrig varit. Jag vet, det låter hemskt att bara så där summariskt avfärda en gigantisk del av kulturutbudet - men det är bara så det är och jag har lärt mig att leva med det. Det är absolut inget negativt ställningstagande i allmänhet - det är säkert en trevlig kulturform och jag önskar alla andra lycka till med alla förträffliga filmer och TV-program de förgyller sin tillvaro med. Men det passar inte mig. Jag tror det kan ha att göra med min långsamma natur samt det att jag så ofta glider in i min egen fantasivärld. Det funkar med bok. Det funkar inte med film.

Sen har det trots allt funnits en eller annan programserie på TV som jag har velat se. Men jag har alltid misslyckats. Först glömmer jag bort att serien skulle sändas. Försöker kolla på reprisen av första avsnittet. Glömmer bort den också. Lyckas kanske se andra avsnittet men glömmer förmodligen både tredje och fjärde avsnitten och bommar alla repriser - ger sedan upp hela projektet som ännu en TV-serie jag glömde bort.

Ja, jag hör er. "Man behöver inte passa programtiderna på TV numera, de finns på nätet." Ja, det gör de. Men jag lyckas inte komma ihåg att titta på de jämrans serierna medan de fortfarande ligger kvar för visning. Eller om någon TV-serie ligger kvar för evinnerlig tid, typ på SVTs Öppet arkiv, så glömmer jag ändå bort dem. Och ja, jag är medveten om att TV-serier går att köpa på DVD. Jag har till och med försökt några gånger, köpt exempelvis "Tudors" eller vad den heter, sett ett eller två avsnitt och sedan ledsnat.

Tillbaka till rubriken, alltså. FINNS det någon TV-serie som jag trots allt följer? Mja. Om man kan kalla Melodifestivalen för en musikdokumentär i sex delar så följer jag den. Fast det är mest det där med att sitta hela familjen framför TVn, med pinsamma mängder godis på bordet, som lockar.

Eller jo! Jag följer ju Sveriges Mästerkock!! Matlagningstittning för någon vars bravurnummer i köket är att servera inte alltför illa brända fiskpinnar - det är grejer det.

Givetvis inte när den sänds på TV. Jag har mina begränsningar. Men på tv4.se - de är snälla nog att låta programmen ligga kvar säsong efter säsong så jag känner mig inte stressad. Men fantastiskt nog så ligger jag just nu i fas - ikväll ska jag se programmet som sändes förrgår.

Om jag kommer ihåg det.


Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.

3 kommentarer:

  1. Jag känns igen mig... Lyckas jag se något är det typ antikrundan... Hmmm... Jag gillar gamla grejer och dammiga böcker ;)

    SvaraRadera
  2. Antikrundan är fint. Jag har sett delar av programmen. Jag kunde tänka mig att ser fler. Problemet är bara att...ja, jag glömmer bort dem. Har ingen aning om när det är en ny säsong på gång och om jag borde leta efter dem på svt.se.
    Snart handlar Antikrundan om mig.

    SvaraRadera
  3. Det bästa med den typen av program är att man kan se fem minuter här och där och sen kan man göra något Annat. Behövs liksom inte följas. Sen kan man se vilken säsong som helst när som helst.... Liksom spelar ingen roll. Grejorna är liksom inte äldre då.. De är det de är

    SvaraRadera