tisdag 11 februari 2014

11. Nu ska vi prata musik

En sak som är så himla praktisk nu förtiden är det här med Spotify, och att snabbt och lätt bara plocka ihop en låtlista som man kan ha i bilen, på datorn, i lurarna medan man springer... Och den där listan kan plockas ihop från album man inte själv äger, från artister man är lite nyfiken på i allmänhet. Man kan få rekommenderade listor, man kan få listor baserat på det man lyssnat på förut, man kan kolla in vad vänner har för Spotifylistor och så lyssna/sno dem. Möjligheterna är ju oändliga - jag älskar det här!

Tänk bara vilken skillnad från när man på 80-talet skulle göra "blandband". Tja alla ni födda efter 1990 har väl inte en susning om vad jag pratar om, men ni som vet... Spela in en låt från en skiva här, en annan låt där, låna hem någon annans skiva för att spela in den. Vilket jobb!

Och så mycket intressantare musiklektioner ungarna har i skolan nu med all lättillgänglig musik. Ta bara det här med att sonen om någon månad har musikprov på 80- och 90-talets musik. Då har han en låtlista på Spotify att plugga in för att känna igen de låtar som hör till modern musikhistoria.

Här är den om du vill test-lyssna.

Eller det här:
För några veckor sen var det ett program på SVT om Ratata. Det såg jag förstås (ja, på svt.se, för nä, jag har inte genomgått någon personlighetsförändring och börjat komma ihåg att se på tv-program när de sänds). Och så påmindes jag om dessa Ratata, mina husgudar under 80-talet. Mest Mauro Scocco förstås, men då när det var "Ratata" som gällde och inte "Mauro-Scocco-gör-solokarriär".

Jag hade alla skivorna. Jag kunde varenda textrad utantill.

Och nu blev jag givetvis nostalgisk och ville lyssna på Ratata igen. Men skivorna har jag inte kvar - det var länge sen vi gjorde oss av med alla LP-skivor och CD-skivor och grammofoner och sånt där.

Nema problema - på tio minuter hade jag förstås plockat ihop en liten trevlig låtlista på Spotify med mina absoluta favvosar. Blandband - släng er i väggen! Spotify - hell dig!

Jag är inte sämre än att jag bjuder med mig. Fast direkt här i inlägget för det ser så mycket snyggare ut en en vanlig sketen länk. Enjoy!



Det här är ett inlägg från listan jag gjorde för februari, en bloggrubrik för varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar