lördag 1 augusti 2020

"Klockan 16.30 är en bra tid"... ???

Igår eftermiddag hade vädret äntligen bestämt sig på allvar för "fint", trots att vi flera gånger under dagen råkat försäga oss och helt öppet sagt att vi skulle grilla till kvällen. (Vädergudarna brukar ju höra det där och raskt straffa oss med regn, så normalt så ägnar vi oss åt omskrivningar typ att "ikväll ska vi koka grishals utomhus" vilket ju alldeles säkert är det som styr vädret i Skåne)

Och jag kom lika äntligen ut från huset, tog en solstol och satte mig i det tufsiga "gräset" för att läsa en stund. Det surrade omkring mig, så där som det brukar göra på sommaren. Flugor och humlor (vi har många humlor), en och annan morsk geting och lite annat sånt där. Fast efter ett tag surrade det mer, och började landa tingestar i min bok. Flygmyror. De är ju inte så himla duktiga på att flyga, utan rasar liksom ner då och då, och krockar med saker. Inte jätteläskiga om de inte blir många.

Nu blev de många.

Och jag kollade mig omkring. Och runt omkring mig så rörde sig liksom det tufsiga gräset i vår så kallade gräsmatta. Det var myror som myllrade, som på några ställen fullständigt täckte grästuvorna. Och så lyfte de, flygmyrorna, en efter en på väg till sitt livs äventyr. Säkert jättekul för dem, men jag fixar fan inte saker som myllrar. Särskilt inte i min hemmiljö. Jag gick in i uterummet och satte mig i stället och lät myrorna ha sitt swingerparty ifred därute.


Och så googlade jag (förstås) om myror som svärmar och vad man ska göra åt det. "Typ ingenting" sade google, eftersom herrarna lägger sig ner och dör efter akten och damerna ger sig iväg för att bygga nya bon, de få som överlever. Det jag också hittade, som fullständigt fascinerade mig, är att de gör det samtidigt, svärmandet. Alla kolonier i samma område (flera kilometers område alltså) kommer samtidigt på att "nu är det dags!" Det är vädret (solig dag gärna dagen efter regn), tiden på året (sensommar helst)... och tiden på dagen. 16.30. Alltså, jo! 16.30 är en bra tid för trädgårdsmyror att svärma. Detta enligt en entomolog som uttalar sig på Sveriges Radio i något ljudklipp jag hittade, kolla skärmdumpen:


Tanken svindlar. Myrornas synkroniserade flashmob, liksom. Och de har inte ens tillgång till internet eller mobiler? Hur? Hur?? får de till detta?? Naturen är banne mig helt otrolig.

Idag ses inte en endaste myra i "gräset". Jag kanske vågar mig ut med min solstol igen. Åtminstone fram till 16.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar