söndag 23 augusti 2020

En helg som gick

Sista fredagsmyskvällen här hemma med Lisa på väldigt länge, och såklart hade jag därför köpt oförsvarbara mängder godis. Vi tänkte oss någon typ av romantisk komedi - men det blev till sist att vi såg om Sagan om ringen för ungefär hundraelftifemte gången. Det hör numera till att Lisa ska sitta och sufflera all den bakgrunds-nörd-kunskap hon har om alla möjliga karaktärer pga all den fan-fiction hon sitter och trycker i sig på sin fritid, och att jag ska sitta och säga alla repliker sekunderna innan filmkaraktärerna säger dem bara för att visa att jag kan dem (och inte kan låta bli) även fast alla andra i rummet vet det och också kan dem. När det gäller Sagan om ringen är vi rätt nördiga, det är vi.

Uppeldad av allt detta promenerande i skog, på berg och i gruva blev jag sugen på vandring själv (dock helst utan envetna och elaka ringvålnader rännande bakefter). Lördagens först hotande regnrusk kom av sig, så jag gav mig iväg till Hovdala. Där har jag inte vandrat förut (men väl orienterat), och nu hade jag lite beslutsångest av alla fina vandringsleder som finns där. Det blev den vita slingan med det roligaste namnet: "Jakten på Gullspira". Den är på ca 22 km, men är lagd i två slingor (västra och östra) så det funkar bra att bara gå halva, som jag gjorde som nöjde mig med västra slingans 12 km. Det var rätt tuffa 12 km ändå, med en hel del höjder och ganska svettigt varmt åtminstone inledningsvis. Men så fint! Början av rundan med fantastisk utsikt över Finjasjön, och hela rundan hade fina stigar, tydlig skyltning och väldigt, väldigt omväxlande natur. Jag måste snart tillbaka!





Hoppsan... här hade jag inte fått med mig dottern. Men jag såg aldrig till någon tjur som väl var.
Idag åkte Lisa och jag iväg på diverse ärenden i Malmö, biblioteket bland annat ("Mamma, nu måste jag skaffa bibliotekskort på ett annat bibliotek...!") och avslutade med det vi tänkt göra hela sommaren, längtat efter men inte fått till förrän nu: besök på Dolce Sicilia på Drottningtorget, stans absolut godaste glass. Idag blev det en strut med stracciatella och caramello för mig, och en bägare med stracciatella och rostad mandel-glass för Lisa, och det var himmelskt gott. Plus att jag absolut snart måste återkomma eftersom jag nu (försent) såg att de hade hasselnötsglass med vit choklad och det känns som att jag inte riktigt kan klara mig utan att få testa hur den smakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar