onsdag 5 augusti 2020

Carolinas husbilsäventyr 12 - strandstig och sand

Kort rapport från lathetsveckan:
Allt går som planerat. Jag latar mig och läser. Läser och latar mig. Och för att inte helt stelna i lederna så har jag både idag och igår gett mig iväg på lite mindre äventyr, för att få lite frisk luft och vackert och sånt där. Idag gick jag ner till stranden och följde strandpromenaden åt Beddingestrand-hållet. Det var fint. Jag såg många hus med så fantastiska lägen att själva husen mest verkade gjorda av fönster för att ta in allt detta. Tänk, de har alla en egen liten stig ner till stranden, och kan tassa ner där på morgonen med sin kaffekopp även i maj eller september eller så. Jag såg också många blommor. Och träd. Och så havet, förstås. Människor såg jag inte så där jättemånga av - de satt väl bakom sina fönster. Eller så var de på Österlen.





På vägen tillbaka blev det varmare och mina fötter (i duktiga vandringskängor pga rätt sandig stig) kokade, så efter den där bäckövergången som ser ut som något från Amazonas djungel så gick jag i stället ner till strandkanten, tog av mig skorna och gick resten av vägen tillbaka med vågor som skvalpade över mina fötter. Väldigt skönt. Och väldigt sandigt, förstås. Tur det är en ordentlig camping jag bor på, som förutsett detta lilla problem, och ordnat med en fotdusch precis där stigen från havet kommer in på campingen:


För övrigt är detta en väldigt lugn och fin camping, med väldigt många långliggare. Det är mycket etablerade små campingtomter runtomkring, med staket och blomkrukor och till och med små namnskyltar, och de som bor där klipper sitt eget gräs (utom de som bor precis intill mig som istället lagt ut konstgräs över sin tomt, och små rådjur och sånt där) och pysslar med sina blommor när de inte sitter i sina stolar utanför förtälten och njuter av solen. Eller sitter hos varandra och pratar. Alla verkar känna varandra och har säkert haft platser här de senaste 20-30 åren eller så.

Igår cyklade jag till Smygehuk, eftersom jag var sugen på rökt makrill till middag och de har fiskrökeri där. Och så tänkte jag att jag kunde ha tur och råka på någon turistig souvenirbutik eller så - jag var nämligen på jakt efter någon typ av huvudbonad att ha på stranden när jag läste bok (och har glömt kepsen hemma). Och jadå! Där fanns en typisk "prylbutik", och där hittade jag en solhatt, som gjord för strandläsning.


För, som sagt: det är mest det jag gör. Jag läser, och jag läser, och jag läser. I en och samma bok! Det är den där tjocktjocka jag har, som jag nu verkligen har kommit in i:


Jag har det oerhört bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar