torsdag 13 augusti 2020

Familjeliv runt en gryta

Igår var vi ute på restaurang, alla fyra i familjen faktiskt. Det var just det som var grejen: att vi alla fyra kunde vara med, eftersom det nog är sista gången på länge vi är det nu när Lisa flyttar till Visby för att plugga. Så en slags avskedsmiddag-för-familjen-lycka-till-borta-från-oss-kärnfamiljsvardagen-definitivt-slut-vänder-nytt-blad-middag. Så där som man har. Och då behövde vi förstås äta fondue, det förstår ju alla. Bord bokades på Elysée i Malmö, och 19.00 var vi där (trots förseningar när kommunikationen om upphämtning av sonen havererade, som kommunikationer kring honom tenderar att göra, med mobiler som plötsligt upphör att ha kontakt med omvärlden och tidsuppfattningar som skiljer sig och så där. Vi hade reservtid, och reservtid för reservtiden, eftersom vi är vana.)

Och så gick middagen, under det där som brukar kallas "trevligt samkväm" och där jag försökte lugna ner min strida ström av oroliga mamma-frågor till son av typen "har du kontaktat den eller den", "hur går det med den där ansökningen", "har du kollat upp det här eller det där" och som egentligen alltihop handlar om: hur klarar du dig i livet utan mig?

Allteftersom maten åts och ölen sjönk i glasen så lugnade sig mamman och sonen kunde få slappna av lite. Det var väl ungefär då som fonduegrytan tyckte att den skulle koka över och den lilla lågan undertill spottade upp sig och blev till lågor runt hela fonduegrytan. Heh. Vi lyckades lyfta av gryta och kväsa eld och när vi sedan frågade servitrisen "varför och hur skulle vi göra?" så sa hon bara "i med mer kallt kött så brukar det lugna sig". Brukar? 

Well. Dottern körde oss alla hem, det är ju så himla praktiskt med en dotter som både innehar körkort och som vägrar dricka alkohol. Men det stackars barnet fick stå ut med övriga sällskapet vars dialog innehöll repliker som "men fan nu glömde vi ju betala p-biljetten, stå du kvar här med bilen så springer jag ner till parkeringshusets bottenvåning och betalar den" "vadå, mitt här där alla andra bilar också ska köra?" "STOPP du svänger för skarpt nu kommer du skrapa bilen mot väggen" "backa, lägg om, ta ut svängen" "sakta här nu det är fortfarande trångt" "kan alla andra utom pappa vara tysta nu?!" "hittar du till Lund?" "men JA...!" "blinkade du innan du bytte fil, det kunde jag inte se?" "men JA...!" "jag är kissnödig" "ja, mamma, vi vet" "planera ditt körande lite bättre" "jag kör bra, tyst nu" "jag är kissnödig" "ja, mamma, vi VET" och så vidare och så vidare. Stackars barn.

Fondue är gott. Familjeliv är fint. Mammor borde lära sig att deras barn 1. klarar sig själva när de blir vuxna, och 2. faktiskt kan köra bil när de har tagit körkort och 3. inte dricka två öl under restaurangbesöket och sedan ge sig ut på bilfärd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar