onsdag 10 oktober 2018

Stockholmseftermiddag

Så här kommer en liten Stockholmsrapport. Jag är trött i huvudet sådär som man är när man suttit och nickat medhållande till kloka saker som sagts på föreläsningar av olika kloka människor en hel konferensdag, antecknat och tänkt att "ja, så där borde det vara och så där borde jag göra och det där ska jag kolla upp" eller "hur många minuter kvar till kaffe nu tro för nu sprängs huvudet snart".

Men igår hade jag timmar över på eftermiddagen eftersom ett möte jag skulle haft inte blev av förrän idag i stället. Hotellet jag bor på ligger precis invid Humlegården och Kungliga biblioteket, så jag bestämde mig för att gå dit och titta lite. KB var väldigt raskt avklarat (alltså, man går ju inte och "tittar" på ett forskningsbibliotek där material tas fram för att läsas i läsesalarna, jag vet ju det men blev ändå lätt besviken när den magnifika utsidan på insidan liksom bara blev människor med laptops som satt vid skrivbord och läste saker som var intressanta för dem) så jag vandrade vidare. Varför inte till stadsbiblioteket, då? Där hade jag ju aldrig varit, och det låg ju inte så himla långt bort från där jag var?

Så dit gick jag. Jag har ju sett interiörsbilder därifrån tidigare, med alla böcker i rotundan - men att själv komma in där var en helt annan sak. Så högt i tak! Så... runt! Så fullt med böcker! (ja, Carolina, det är ett bibliotek... ) Så fullständigt överväldigande! Så vackert!

(fast... den praktiska och cyniska bibliotekarien som ju är en del av mig viskade: vilka himla jobbiga och smala hyllor att jobba med dagligen, och var har de plats att skylta böckerna, och hur funkar de där magasinen egentligen ihop med bokvagnar och...)(fast jag bad cyniska bibliotekarien vara tyst och se det vackra i stället)


Well. När jag bokstavligen snurrat runt tillräckligt inne på stadsbiblioteket hittade jag till Observatorielunden bakom. Där jag hade jag ju heller aldrig varit förut. Där var en hel förskola utspridd med mycket stoj och stim - tror till och med det stod Observatorielundens förskola på personalens jackor. Gissar att de i så fall har starka ben efter alla trappor upp och ned dagligen? Men - vilken utsikt! Jag oooade och aaa-ade och tog foton innan jag tyckte att jag hade fått intryck så det räckte och satte mig på Espresso house för att läsa om Järfällas skolbiblioteksutvecklingsplan i stället. För den är intressant.


Nu ska jag alldeles strax leta mig ut till min syster i Älta för att bli bjuden på middag. Det ska bli tunnelbana och buss ut till Nacka i en kvällsrusning som är något folktätare än den på Svedalas tågstation en onsdagseftermiddag. Kan ju också bli intressant, fast på ett helt annat sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar