måndag 29 oktober 2018

En gungande flyttkartong, vantar och tusen kilo tvätt

Söndagen grydde en timme senare än vanligt, dessutom med tillägget Vantar! Mössa! Fleece! Underställ! Är det vintertid så är det vintertid och nu kör vi kyla. OK?

Inte OK. Särskilt inte om man, som vi, skulle ut och orientera med start 08.57. Hu. Men, som sagt, det finns inga dåliga väder bara samma överraskade "va? vinterkläder?" varje år. Så vi sprang oss varma. Dagens orientering försiggick runt Hammershus, där Håkans bana faktiskt gick uppe på slottsmurarna medan min höll till på bergstoppen bredvid (trodde ni att Danmark inte har några berg? Ha. Ha. Ha.)


Well. Det var rolig orientering, när man väl blev varm. Och minus hagelregnskuren. Och sedan (efter att ha duschat i sisådär 513 minuter) skulle vi hem. Jag hade kollat väderappen tjugosju gånger, och varje gång sade den att "blåser 6 m/s NÖ" och det är ju inte jättemycket? Säg det till Bornholmsfärjan som är en snabbgående katamaran. Om 6 m/s gungar så mycket som den gjorde igår så vill jag inte vara med om 15 m/s. Eller vilken liten trevlig höststorm som helst. Fast då kanske den inte kör? Men vi kom hem.

Måste också gnöla: Bornholmslinjen har nytt namn, nya ägare (?), ny logga och ny färja (fast inte fabriksny, den kändes banne mig 70-tal). Den kan vara den fulaste jag har sett, någonsin. Ser ut som en flytande flyttkartong. Jag kunde kanske tagit den där sjögången om båten hade varit estetiskt tilltalande att köra in sig själv, sin bil och sitt liv i? men att tryckas in i en jämra flyttkartong och dessutom bli gungad? Kaffet är för övrigt skitdyrt.

Och så hade det blivit söndagskväll, men det struntade mitt liv i för det var ändå tvunget att handlas mat, betalas räkningar, ätas middag, ringas till bonden i vars lada vi vinterförvarar husbilen och bestämma tid, tvättas tusen kilo urkiga orienteringskläder och rensas avlopp.

Hej vintertid! Du är välkommen. Not. Mörkt vid 17?? Waaaaahhh.....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar