lördag 10 februari 2018

Fredagsfrys

Igår var jag tvungen att köpa nya ögondroppar. Jag har ganska stora problem med torra ögon (vilket gör att jag ju sedan ganska många år inte längre kan ha linser mer än precis när jag tränar)(vilket är ett stort trauma och jag skulle kunna skriva en en hel bok full av tårar och orättvisa och klagomål över detta)(men gör det inte, eftersom: jag kan inte göra ett skit åt det, mina ögon blev gamla fort och antingen gräver jag ner mig i depression över detta eller så använder jag fakking glasögon och lever vidare)(samt köper ögondroppar för att lindra)(vilket efter detta parentesmissbruk för oss tillbaka till:)
... var var jag?
Jo. Jag behöver ögondroppar. Det är det tydligen många som gör pga torra arbetsmiljöer och annat (själv jobbar jag ju som bekant på bibliotek vilket är ungefär det sämsta jag kan göra)(men jag ville inte bli skogsarbetare)(eller jobba på oljeplattform)(hallå Carolina, skärp dig nu). 
...
vilket innebär att det varje gång jag kommer till apoteket har poppat upp tre märken och varianter av ögondroppar till. Gamla försvinner, och för varje sort som försvinner kommer det fem nya. Snart kommer halva apotekslokalen att bestå av ögondroppar för torra ögon av olika slag, och det är ett elände att hitta något som funkar. I höstas fick jag ett märke rekommenderat som heter Thealoz, och de funkar faktiskt ganska bra. De senaste gångerna har jag dock inte hittat det, så fått testa andra (som gett mig kli och nästan ingen lindring). Nu igår frågade jag efter Thealoz, om det inte fanns längre. Då visade det sig att just Thealoz inte fanns ute i hyllorna, utan stod i ett skåp bakom disken. Eh?? (så det finns ännu fler än dem som står framme???) Nu undrar jag: är det för att vissa preparat är så farliga att de förvaras i giftskåp, typ? Eller är det för att Thealoz är så rackarns bra (och dyrt) att det är alldeles för stöldbegärligt att ha framme?

Nå. Väl färdig i apoteket gick jag in på ICA Maxi för att veckohandla. Dottern anslöt efter en stund (hon kom från skolan i stan, och ville ha skjuts ända hem till Vismarlöv med mig, för då slipper hon cykla). Mot slutet av handlingen kom hon på att vårt hushåll saknade godis. "Vi måste ha godis! Det är mello imorgon!"
Och nu undrar jag: hur kan mitt uttalande "ja, men gå du och köp godis. Ta till Erik också." bli = carte blanche och köp så mycket godis du orkar bära och för sisådär 111 kronor? Som det nämligen tolkades.

Vadå "frys" i titeln? Jo, på fredagar jobbar jag ofta på stadsbiblioteket efter lunch, och på vägen dit tog jag igår en lunchpromenad på stan för att jaga pokemons. Just igår var detta synnerligen intressant, och många pokemons behövde fångas. Men jag var inte klädd för utomhusjakt (det här med rätt kläder för rätt väder ÄR jättesvårt) och fick ju dessutom hela tiden dra av mig vantarna för att kunna manövrera telefonen. Det var kallt och blåste ännu kallare (Landskrona behagar ju ligga vid havet) och det tog lååång tid innan fingrarna tinade upp efter det. Låren och rumpan tinade banne mig inte upp förrän nu i morse när jag sovit hela natten under duntäcke. Vad är det med fettlagren på låren och rumpan, varför kan de kapsla in kyla så?

Som jag längtar efter sol och värme nu.

(var det värt det, förresten? pokemonjakten? ja! fick flera jag inte hade sedan förut, och många candies på några jag försöker utveckla)(ni som vet och bryr er, ni vet och bryr er)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar