måndag 27 juli 2015

Matkasse - pros and cons

Fördelen med att till vardags använda sig av City Gross matkasse är att man aldrig behöver planera några middagar utom de roliga (alltså de på helgen, när man har tid och ork att engagera sig). Det kommer en låda med råvaror, och det kommer ett recepthäfte, och det behövs inte tänkas, bara sättas igång.

Nackdelen med att till vardags använda sig av City Gross matkasse är när det inte längre är vardag. När det i stället är semester - under vilken vi tillfälligt har sagt upp den där matkassen för att inte bli bundna vid lagande av mat när vi kanske bestämmer oss för att göra något helt annat. (typ köra iväg med husbilar, äta pizza eller helt sonika tycka att våfflor med jordgubbar och glass är en alldeles utmärkt middag)
Grejen är den att vi nu har vant oss vid att någon annan har tänkt till oss. Nu orkar vi inte tänka ut några middagar alls själva längre. Inte heller verkar det möjligt att planera matlagandet mer än möjligen en dag framåt. Kanske. Det är öken i kylskåpet hela tiden.

Fördelen med att till vardags använda sig av City Gross matkasse är att man får de där recepthäftena. Det är alltid nya recept, så det blir stor omväxling i matlagandet och kosten.

Nackdelen med att till vardags använda sig av City Gross matkasse är att man alltså får ett nytt recepthäfte varje vecka - och inte kan förmå sig att slänga de som redan använts. Vadå - de flesta är helt OK recept och många av dem är dessutom så goda att vi kan tänka oss att laga dem många gånger i framtiden. Alltså samlar vi häftena. I en hög, utan någon som helst ordning eller möjlighet att hitta och återanvända något gammalt recept om vi inte sätter oss någon timme och bläddrar igenom alla häften och hoppas på tur.

Ni ser? Här sitter jag nu med ett kylskåp som innehåller typ en flaska smultronsoda, rester av en lasagne och diverse halvfyllda vinägerflaskor. Det ska lagas mat ikväll, och märkligt nog även i morgon kväll. OCH på onsdag, herreminje. Det finns noll inspiration till att hitta på något. Jag sitter också med en skatt av recept, de flesta helt OK och många av dem sådana vi vill laga flera gånger eftersom de var så goda. Tyvärr osorterade i en fet hög av glassiga häften.

Det känns lite grann som att jag ska sortera recept idag, va? Slänga, klippa ut, spara.

När jag är färdig med det är jag troligen så trött på mat och recept att vi nog köper pizza.


2 kommentarer:

  1. Jag har nyligen bläddrat genom 7 årgångar av Buffe och Mersmak och rivit ut recept... Det tog lite tid, men gav också lite nya matideer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande hög... :)
      Jag brukar i stället riva ur recepten redan när jag läser, slänga tidningen och sedan samla de urrivna recepten i en hög. Högen växer och växer och jag orkar aldrig titta i den. Inte heller går det att hitta något i den jag minns att jag nog rev ur och vill testa.
      Är nu iallafall nere på noll i min CityGross-recepthög och har satt in i pärmar. Är stolt över detta.

      Radera