torsdag 16 juli 2015

Ankan City

På nordöstra Fårö, mitt inne i skogen där två stigar korsar varandra, kan man besöka ankornas stad: Ankan City. Vill du dit gäller det att du tar sällskap med en person som vet vilken som är den rätta stigen, för Ankan City ligger i den vilda Ulla Hau-skogen och i den har jag gått vilse. Fast det var några dagar senare och en helt annan historia (men jag lovar återkomma till den, fast jag får ha skämskudden i beredskap).

Det finns alltså inga skyltar som visar var Ankan City ligger. Rätt vad det är dyker den bara upp där mitt i skogen. Tydligen grundades den av att några barn lämnade en gul anka som riktmärke i stigkorsningen. Den lilla ankan låg ensam och övergiven mitt i den villande mörka och ank-ovänliga skogen. Men snart kom någon som tyckte att ankan behövde sällskap och lade dit en anka till. Och sedan anlände allt fler ankor till den lilla informella ank-kongressen, som snart utvecklades till en liten stad med skyltar, affärer, båtar, hus och sjujäkla massor humor. Jag skulle velat vara en av dem som byggde upp Ankan city, för oj vad kul de måtte ha haft!

Nu ligger den där för den som hittar dit. Den är inte stor, ankstaden. Kanske en gånger tre meter eller så? Men du ska krypa nära den, och titta på varje liten ankgrupp för sig!

På skylten står: "Ser jag ingen kontroll spelar det ingen roll. Bara vildmarkens anka jag mött."
Ordningsmakten i Ankan City verkar ha mycket att göra. Och stränga straff?
Men kolla: ankornas eget lilla helvete??!
Åker de nu raka vägen i buren ovan, tro?
"Meh! Det där är väl inga ankor!" tyckte vi först. Sedan såg vi skylten. Det står ju "Zoo", hur klart och tydligt som helst...
Om det är en skönhetssalong...?
Det finkulturella inslaget.
Och här har vi ett Duck Wedding
Och i stadens yttersta spets finner vi hamnen. Och posten.



2 kommentarer: