måndag 21 december 2015

Bra sak 21: Lakrits!


Men inte ska jag väl skriva om lakrits, jag som håller på och viktväktar och har mig? Jo! det ska jag visst! Jag älskar lakrits! Tillhör livets goda! Och det är ju det jag fokuserar på nu i december, eller hur?
Saltlakrits, sötlakrits, exklusiv finlakrits eller fullakrits (vad är fullakrits?)(äsch, det lät bra...) - jag äter allt. (Fast just nu bara om jag har smartpoints över en dag) Engelska lakritskonfekt (helst de oranga/svarta bitarna), lakrits i choklad, häxvrål, lakritskola (Thorntons!) och alla varianter av salmiak. Turkisk peppar, djungelvrål och de svarta i Polly Rocks. Och, åh! den här nya och för mig helt livsfarliga trenden med delikatesslakrits... köpta över disk eller på specialavdelning, max ett hekto, importerad från Island, kanske doppad i diverse fina chokladsorter... så himla bra och fint att det är en rådande exklusiv lakritstrend.

Vet ni inte vad ni ska köpa till mig någon gång i present? Uppmuntran, eller i stället för blommor, eller bara skicka till mig eftersom jag är en trevlig person? Lakrits! Från Lakritsfabriken, Johan Bülow eller andra sådana där. Eller bara Salt & Blandat - helt OK.

Jag har till och med en egen lakritsadventskalender i år - varje dag med två bitar sådan där exklusiv lakrits från Johan Bülow. Fast jag ligger efter i dagarna - tror jag är på lucka 12 eller nåt. Det är de där viktväktarpoängen - inte alla dagar jag kan/får äta av den. Fast då varar den ju längre!


Och, jupp, det är förstås lakritsens och ostbågarnas fel att jag håller på med det där poängräknandet. Men herr Lakrits och jag - vi har ett livslångt förhållande. Jag njuter bara av honom med mer måtta just nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar