lördag 12 december 2015

Bra sak 12: Att bada!

Jag älskar att bada, det är en av livets bra saker för mig! Men nej, mamma, inte utomhus. Vare sig i "uppfriskande" tjugo grader eller "ljuvliga" tjugofem. Det är för mycket nedsänkande och simmande och hala stegar och läskiga bottnar för mig över det. Eller alger. Eller meck med att byta om från blöt baddräkt. Frysande.

Nej - jag pratar varma, långa bad i badkar! Skönaste och bästa belöningen som finns, och den totala avslappningen! Allra, allra helst med någon slags lyx i vattnet, typ badkula, badolja eller bäst av allt: badbomber som under någon minut sprakar loss och ger badet och hela badrummet en underbar doft. Men jag är inte kinkig, det går bra utan bomber också.

Det ska vara bok. Det ska vara vattenflaska. Ibland också en öl. Apelsin är gott. Och ostbågar. Men bok och vattenflaska är måsten. Ja, jag är bibliotekarie och läser böcker i badet (oftast dessutom låneböcker...), men nej, under alla mina fyrtioåtta år har jag bara tappat en bok i vattnet en gång. Tyvärr har jag inget vattentätt fodral till min Kindle, så kan inte läsa e-böcker - annars hade ju det varit perfekt eftersom Kindlen är så lätt att hålla i, till skillnad från de tjocka luntor jag annars balanserar på knäna över badkarskanten. (jepp, jag sitter på tvären i badkaret med fötterna hängande utanför)

Igår var en typiskt perfekt badkväll. Kände mig frusen och ämlig (har nyutbruten jävel-förkylning) och bästa boten för sånt är att krypa ner i varmt vatten. Så jag badade. I över en timme. Såååå skönt!

Här är badbomber från Lush, väldigt fina (men också dyra... typ 60 spänn för en). Om ni någon gång ska köpa presenter till mig så önskar jag mig ALLTID badbomber, badolja och sånt. Gärna från Lush...
(och ja, så önskar jag mig förstås ett vattentätt fordral till min Kindle - läser tomten Carolina lever... ??)

2 kommentarer:

  1. Finns Lush fortfarande!? Det låg en butik på gågatan i Malmö för 15 år sen eller nåt. Efter det har jag inte sett eller hört talas om dem. Var inne där en gång och höll på att kvävas. Men en ensam badbomb är säkert angenämare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill minnas att det har öppnat igen, på gågatan fast närmare Triangeln. Annars finns de både i Sthlm och Gbg, och som internetbutik :)

      Radera