torsdag 10 december 2015

Bra sak 10: Läsflow!

Jag läser ju mycket. Varje dag. Jag läser bok vid frukosten, en stund på lunchen, sittande efter middagsbordet och så förstås i min älskade läsfåtölj framåt kvällen, plus att jag försöker läsa i sängen men ofta somnar rätt omgående när jag väl gått och lagt mig. Jag läser för jobbets skull, men mer för min egen - för att jag älskar böcker över allt annat och aldrig skulle kunna vara utan dem. Jag läser (lyssnar) på bok när jag springer, när jag ligger i badet, när jag sitter på toaletten...

Men hur mycket jag än läser så är det egentligen inte ofta jag hittar De Där Böckerna, de som inte går  att sluta läsa. Dem som jag inte pausar från då och då för att kolla hysteriskt viktiga saker på mobilen (en tom mailbox och gulliga-katt-filmer på facebook). Böckerna som faktiskt kan få mig att inte omgående somna när jag lägger mig till sängs, utan tvärtom håller mig vaken till långt på småtimmarna och gör mig hålögd på jobbet hela nästa dag pga sömnbrist. Det är kanske en bok på trettio som är bra. Eller en bok på fyrtio?

Att hitta och försjunka i en sån bok - det är en av livets bra saker för mig. Läsflow. Böcker som inte går att sluta läsa.

(Vill du veta vilken bok jag senast läste som var just en sådan slukbok? Det var den här.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar