Vi har haft problem med internetuppkopplingen hemma en ganska lång tid - framåt kvällarna får den plötsligt för sig att stänga ner sig några minuter och sedan vakna till kanske 20 minuter för att sedan dö igen. Vi har bytt modem och split till telefonjacket utan resultat, och fick till sist gripa till sista utvägen - att ringa Tele 2 supporten. Ni vet, såna där människor som efter fem minuters samtal har fått en att känna sig som en totalt intelligensbefriad slempropp som inte borde få handha datorer överhuvudtaget. Troligen inte ens använda mikrovågsugn eller väckarklocka heller.
Men. Den här gången fick jag prata med någon som lyssnade på vad jag sa och inte bara överlägset frågade om "vi hade kollat så att sladden satt i ordentligt" och "har ni startat om modemet?". Efter en lång felsökning befanns det att felet verkade ligga i själva telefonledningen till vårt hus. Hon felanmälde alltså den, och lovade att det skulle avhjälpas inom "5 arbetsdagar".
Bra, bra, tänkte jag och trodde att detta skulle avhjälpas någon annanstans, typ något fjärrstyrt telefonledningscentrum. Vad vet jag? De kan ju koppla in bredband hos oss utan att komma hit?
Så i morse, precis när jag skulle köra hemifrån till jobbet (och var sent ute). Då ringde det på dörren. Utanför stod tre män i oranga vi-håller-på-med-tele-kablar-kläder. "Ni hade anmält fel på er telefon?"
Jo. Ja. På omvägar hade jag ju det, fast det var nätuppkopplingen jag hade felanmält.
OK. Nu var alltså hjälpen här. I mycket fysisk form. De var ännu fler män, och de färdades i tre vita skåpbilar som stod parkerade ute på bygatan. Tillsammans med en liten lastbil. Som hade en liten grävskopa på flaket. "Vi kanske får gräva lite i er trädgård...".
Först ville de dock börja med några mätningar vid telefonjacket inomhus. "Det tar bara några minuter."
Hallå! Jag skulle ha bokprat med en klass och var redan sen. "Jag måste vara på jobbet om cirka 8 minuter" väste jag, "kan ni skynda er?" Orangeklädde mannen tittade på mig som om jag vore helt dum. Så besvärligt av mig att vilja köra iväg till jobbet. Han mätte på. Det tog kanske 7 minuter. Jag körde (alldeles för fort) till jobbet och kom dit några minuter efter min skolklass. Det löste sig.
Men vad är det med dessa hantverkar- och telefonkabelsmänniskor??? Om de nu tänker sig att fulla styrkan med bilar, overaller, grävskopor, comradio, verktyg och alltihop ska komma hem till någon, under dagtid, och för sitt arbete är beroende av att komma in i den personens hus. Kan de då inte ringa någon dag i förväg och förvarna? Avtala tid? Va??? Hade det inte varit något lättare för både dem och den som ska besökas? Vad är det som gör att man ska framstå som besvärlig när man envisas med att vara iväg på sitt arbete dagarna i ända? Och inte bara kan vara på plats när dessa hantverkare/kabelläggarmänniskor dyker upp? För ringer de i förväg och bestämmer tid handlar det alltid om att kommer "under dagen", dvs någon gång mellan 06.30 - 16.
Nu går jag och är lätt orolig för hur mycket det skulle grävas där hemma. Och var.
Det är onekligen väldigt optimistiskt, eller är det nonchalant jag menar, att göra så. Tror de att alla utom de själva är arbetslösa, sjukskrivna, pensionerade eller föräldralediga hela tiden. Och dessutom bara går hemma och väntar på någon som förhoppnibgsvis kommer inom fem arbetsdagar...
SvaraRaderaEller hur?! Jag brukar dessutom köra hemifrån lite tidigare, var bara extra sen idag. Vad hade de gjort annars? Suttit där i sina bilar och väntat på att jag skulle komma hem?
SvaraRaderaJodå de kan bestämma tid... Vi kommer någon gång mellan nio och sexton brukar svaret bli då...
SvaraRaderaDå hade du fått göra en ny felanmälan och förhoppningsvis hade det inom fem arbetsdagar kommit ett nytt batteri med oranga gubbar...
SvaraRaderaHoppas att de inte gjorde stor oreda i trädgården för er nu också!
Vi själva har en dust med Bredbandsbolaget, vilka har köpt upp Tele2, vår Tv-leverantör. Vi skulle få allt överflyttat med extrakanaler och allt för en månad sedan, fortf funkar det inte! Det enda som har funkat är räkningen som de var snabba med att skicka ut. Det är många timmar som M har suttit i telefonkö för att få rättelse och så lovar de att det ska funka men icke! Dessutom ska det för varje gång göras en ny felanmälan vilket kommer ta två veckor att åtgärda... Suck!!! (M)
Mellan 9-16...jo se till att håll dig hemma den korta stunden :) Kan väl inte vara för mycket begärt?
SvaraRaderaOch visst - klart att räkningen skickas ut - det datorsystemet är nog det första de får rätt på.