torsdag 14 maj 2015

Fina, fina Nibe

Så igår fick vi alltså installerat vår nya värmepanna. Elpanna, luft-vatten-pump, värmesystem...vet inte riktigt vad det ska kallas. Men Rörman-männen var här precis hela dagen och drog rör, el, borrade och hade sig. Ingen försökte prata rörmokiska med mig. Ingenting gick tydligen fel - i stället blev de färdiga med allt på en enda dag (de skulle annars ha kommit på fredagen också och slutfört).

Så nu står den där, Nibe. Den sköter om värmen i vårt hus. Alla elementen står nu fullt öppna, och så reglerar pannan temperaturen beroende på utomhustemperatur och vad vi ställer in att vi vill ha inomhus.

Jag stod och klappade lite på den innan jag gick och la mig igårkväll. Så glänsande och fin. Blänkande nya kopparrör. Färgdisplay där saker kan ställas in. (bara en sån här sak: "lyx"-läge för varmvattnet, som kan väljas om vi ska ha gäster och många kommer att duscha. Då värms varmvattnet upp fortare. Vilken grej! Inte för att vi någonsin kommer att komma ihåg att göra den där inställningen, men ändå!) När fronten på pannan är stängd finns det ett litet fönster där en display visar utomhustemperaturen, varmvattnets temperatur och så som en liten slutkläm också vad klockan är. (himla bra att få veta just det)

Under fönstret: en rejäl lampa som lyser grönt när allt är som det ska med varmvatten och uppvärmning och det där. Lite grann som forna tiders nattvakter: It is three o'clock, and all is well! 

Den gamla elpannan snackade så lagom. För ett par år sedan gick tryckmätaren långt över varningsmärket, flera gånger, och vi trodde att pannan skulle dö. Sedan dog tryckmätaren. Det vi inte visste då var om pannan tänkte sprängas, fortsätta att funka eller pensionera sig i stillhet. Det har varit rätt många tillfällen när jag oroligt har stått framför den när den stånkat och pyst som värst och undrat om jag egentligen vågar gå och lägga mig eller om jag ska ringa någon (vem? vem? bor man i hus finns ingen vaktmästare att ringa till...)

Men nu lyser alltså Nibe grönt åt mig och säger åt mig att sova tryggt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar