måndag 29 juli 2013

Rapport från Sverigesafari 6

Det är inte bara strålande sol, vackra vyer och glada miner på vår semester. Barnen gnäller en del ("men hur kan människor bo här när det är så dålig internettäckning?") och bråkar med varandra. Myggor piper på nätterna och idag har det regnat en hel del. Men det är det som är bra som överväger. 

Vi sov ju vid en sjö i Gällivare igår, och satt ute och grillade. Det blåste en hel del men vi satt kvar. Det var när vinden dog bort vi insåg vilken tur vi haft, för när vinden försvann kom myggorna. I moln! Vi fick kasta oss ut eller in genom dörren och stänga snabbt - ändå smet två, tre myggor in i husbilen varje gång dörren öppnades. Helt galet! Och de sjöng sin pipande sång natten igenom. De hindrade inte mig från att sova. Däremot blev jag brutalt väckt ett antal gånger av en sambo som krälade runt i husbilens alkov (på mig) och skulle ha ihjäl myggor. Tro mig - han var mycket jobbigare än insekterna. 

Sen var det regnandet. Vi körde från Gällivare via Porjus och Jokkmokk till Storuman. Det hade kunnat vara väldigt vackert, tror jag, men nu låg molnen, diset och duggregnet som en grå filt över allt och täckte effektivt över alla vackra utsikter. Myrarna som igår var så vackra och blanka i solskenet liknade nu mest Döda träsken utanför Mordor. Jag roade mig med husbilsvinkningar i stället. Det är ju så att när två husbilar möts så vinkar förarna till varandra. Precis som att två motorcyklister nickar åt varandra eller förare som kör ett ovanligt bilmärke hälsar när de möter någon annan som kör det där märket. Grejen är att det är väldigt väldigt många husbilar man möter här på semesternorrlandsvägarna. Så man hälsar och hälsar, vinkar och vinkar. Kanske det snart finns en diagnos hos ortopederna liknande tennisarmbåge: husbilshandled?

Det har inte regnat ikväll och vi har varit ute och sprungit. Fick tips av urinvånarna här i Storuman att springa ut på ö-systemet som går rätt ut i sjön Storuman ungefär 5 km ut, sammanbundna med broar och så smala att man hade sjöutsikt både åt höger och vänster samtidigt. Det var fint. Där fanns en hel del stugor där ute också. Vilka lägen! 

Sist en kort matrapport: jag köpte ett stycke Jokkmokkskorv i Jokkmokk och kan intyga att den är väldigt god. Särskilt skuren i tjocka skivor och lagd på fralla. 



Myggen i Storuman är inte fullt så aggressiva som kusinerna i Gällivare så sambon kanske ligger still i natt så jag får sova. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar