söndag 7 juli 2013

Allt är inte guld som glimmar

Jag använder inte många smycken. Eller rättare sagt: jag använder bara ett enda smycke. Ett guldhalsband jag fick när jag döptes, tillsammans med ett hängsmycke i form av ett vikingamynt jag fick när jag fyllde 30.

I fredags morse skulle jag byta tröja, och halsbandet fastnade i något och råkade slitas av. Det såg inte så komplicerat ut - det var bara den lilla länken mellan låset och själva halsbandet som hade ryckts av. Lisa och jag skulle ändå till Emporia på eftermiddagen, så då kunde jag passa på att ta med halsbandet in till någon guldsmed för att få det lagat.

Jag tänkte att det kunde fixas på direkten, och inte kosta många kronor. Ungefär som när Lisas glasögon gick sönder i skalmfästet för några veckor sedan, och optikern fixade till det direkt och utan kostnad.

Jag är så himla naiv ibland.

Traskade in på Guldfynd. Visst kunde de laga det, sa expediten. Hon plockade fram en pärm för att se vad det skulle kosta. "Gör du det nu direkt?" undrade jag, och tänkte att annars kan jag komma tillbaka senare. Lisa och jag hade en del ärenden som skulle klaras av. "NU? Nej, nej." svarade expediten och tittade på mig som om jag försökte råna henne. "Det skickar vi iväg. Och eftersom det är semestertider tar det nog 5-6 veckor innan det är klart". Meh! tänkte jag, det är ju bara en liten länk som är sönder och inte hela jämrans halsbandet som ska byggas om.

"Och det kommer att kosta....hmm....470 kronor".

Men herregud! För EN liten länk som är sönder? Det kan jag väl nästan få ett nytt halsband för, tänkte jag, och det sa jag också. Då blev expediten glad, och gick för att visa vilka guldhalsband de hade till salu. Ett nytt i 18K skulle kosta sisådär 1600:-. Ett nytt i 9K ca 850:-, men så hade de ju 20% rabatt just nu.

Jag, som ju hade tänkt mig lagning-direkt-nästan-gratis, tackade för hjälpen, tog halsbandet igen och kollade för säkerhets skull hos en annan guldsmedjekedja. Samma pris för att laga. Fast lite kortare tid för att göra det: 1-2 veckor.

Som sagt - jag har nästan aldrig smycken på mig. Och jag har tydligen inte begripit hur himla dyrt det är med guld. Överhuvudtaget begriper jag mig inte på det där med smycken. Jag tog med halsbandet hem till min sambo. Han är rätt begåvad med att sitta och pilla med såna där små saker som jag inte har tålamod med. Han lagade halsbandet. Inte med guld, utan med en pytteliten bit metalltråd av något slag. Visst, det är inte jättesnyggt om man kommer mycket nära och tittar på halsbandsfästet. Men jag kan ha det på mig. Det som ses framifrån ser ut som det ska, och det är viktigast. Förfasa er nu, alla smyckesälskare och experter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar