onsdag 2 maj 2012

Vackra bubblor i många färger

I Windows 7 finns en inbyggd skärmsläckare som heter "bubblor" eller något liknande. Den går till så att skärmens bild är kvar som man lämnade den, men så börjar det flyta genomskinliga bubblor över skärmen lite sakta som i en försiktig dans. Bubblor i många fina pastellfärger.

Jag har precis som de flesta dagar mycket jag måste göra på jobbet idag. Ändå har jag tillbringat de sista 10 minuterna med att sitta och titta på dessa vackra bubblor. Tom hjärna, liksom. Vackra Bubblor...Ett absolut vegeterande tillstånd.

Jag kommer nog inte ha problem med tid över när jag blir pensionär. Bara parkera mig framför någon datorskärm med något vackert på så blir jag lugn.

Jag såg på AppStore att man kan köpa en app till sin Iphone som heter något i stil med Mindfulness App. (den ligger t o m på topp-25-listan...) Den ska plinga till med jämna mellanrum, och då ska man mindfulnessa. Eller nåt. Meditera en stund för att stressa av. En modern variant på Skalmans ät-och-sov-klocka. Pling: Nu ska du lugna ner dig. Pling: Nu ska du jobba igen. Liksom. Inte vet jag vilka människor som blir lugna och mindfulnessiga av en telefon som tjatar om att det är dags att meditera. Är inte dagen full nog av klockslag och påminnelser?

Men en sån app behöver alltså inte jag. Det räcker med att titta på fina bubblor som glider över skärmen. Åh, där kommer den rosa. Och nu möter den den blå och studsar iväg. Kolla, där glider tre gröna ihop. Fiiinnnt.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar