fredag 5 maj 2017

Pavlovs fåglar

Jag, som ju absolut inte är någon morgonmänniska, har mystiskt nog börjat vakna tidigare och tidigare ett antal morgnar nu. Alltså, så där en halvtimme innan klockan ringer, för att konstatera att det inte är dags än, somna om, vakna igen och undra varför?? Jag är inte stressad, sover bra och allt borde vara frid och fröjd?

Men jag har kommit på vad det är som väcker mig. Kvitt kvitt kvitt... vi har alltid öppet fönster och nu sätter fåglarna igång med sin muntra morgonmusik lite tidigare för varje morgon.
Det där har aldrig stört eller väckt mig förr - tvärtom tycker jag det här är en av de bästa tiderna på året med att ligga en stund i sängen och lyssna på fåglarnas glädjejubel. Men jag brukar inte höra det förrän efter jag har vaknat.

Varför vaknar jag av fåglarna nu då? Jo! Jag har ju fågelkvitt-kvitt som väckningssignal på telefonen! (just därför att jag älskar det så mycket...!) Och nu reagerar min kropp och hjärna på det där kvittret med att tvinga upp mig från sömnens djup fast det inte riktigt är dags, som Pavlovs hundar ungefär.

Ja, klart det är enkelt att ändra väckningssignalen, och klart jag ska göra det omedelbums - men det tar nog några dygn innan kroppsdatorn har ändrat inställningarna och inte startar Programkörning För Väckning så fort fåglarna vaknar. Så troligen kommer jag yrvaket att stirra på klockan sisådär vid 04:38 imorgon bitti innan hela systemet fattar att "Lördag! Somna om!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar