onsdag 17 maj 2017

Och, nej, så där ska du inte HELLER göra...

Alltså, det här med att övningsköra med min son? Jag har ju börjat slappna av så pass mycket när jag sitter där bredvid honom att jag numera låter honom köra inne i Malmö, på motorvägar och i parkeringsgarage. Och, ja, det går bra. Men det är banne mig inte lätt att försöka lära någon hur saker och ting ska gå till, vilka regler som finns och vad man ska tänka på i trafiken - när så många runt omkring en så uppenbart skiter i alla regler och gör precis som de själva tycker.

I går skulle Erik köra ut från Triangelns p-garage hem till Vismarlöv, vid den underbara tidpunkten 17:30 när det samtidigt var en hel del andra som också ville ut från Malmö. Jamen, ska man lära sig att köra bil får man väl lära sig att hantera även tät trafik? Absolut! Men gårdagens körning var en enda lång lektion i Saker Andra Faktiskt Gör Som Du Inte Ska Ta Efter Eftersom De Är Fel Och Faktiskt Olagliga. Och alltså handlade allt i stället om att lära sig vara beredd på att vad som helst kan hända och anpassa sitt körande efter det.

Men jeezus vilka grejer han fick anpassa sig efter... Alla ni som kört bil i Malmö vet vad jag pratar om. Där råder djungelns lag, och störst kör först, och har-du-inte-lagt-dig-i-rätt-fil-från-början-kan-du-kamma-dig-med-en-handgranat, och forr-faan-din-fubbick-tänket. Bara de här situationerna, alla inom loppet av max 15 minuter:

  • Ystadvägen, tvåfiligt, först i 40 km/h, sedan i 60 km/h. Vi ligger i högerfilen, och Erik är noga med avstånd till nästa bil och koll framåt på kommande rödljus och...
    *en annan bilist har bråttom-som-fan och tycker det då är helt OK att i 80 eller 90 köra slalom mellan alla andra bilar och flippa från fil till fil* 
    - Han kör ju inte i 60!
    - Nä, det gör han inte. Inte ens nära. Så där ska du INTE göra
  • Pildammsrondellen, tvåfilig med tät trafik, vi ska svänga vänster och ligga i innerfil. Erik är beredd på att köra när en lucka kommer, har parerat cyklister och annat löst folk som vill över övergångsstället före rondellen.
    *kommande bil blinkar höger och börjar köra ut ur rondellen*
    - Kolla, nu kommer en lucka där den kör ut, nu kan du köra!
    - OK. *gasar*
    *bilisten som började köra ut ur rondellen ångrar sig, svänger tillbaka in och gasar på, samtidigt som vi kör in i rondellen. Eh... centimetrar från kollision?* (och jag vet banne mig inte vems fel det där hade varit om vi hade krockat, troligen vårt ändå eftersom den andra bilen befann sig i rondellen, förlåt cirkulationsplatsen, och vi skulle in. Även om den befann sig där efter moget övervägande och ångerrätt, typ)
  • Ystadvägen, den väldigt trafikerade cykelvägen/övergångsstället vid Heleneholm. Tvåfiligt.
    - Här ska du sakta ned och vara beredd på att stanna för cyklister och gående för de kommer hela tiden. Där är en cyklist, t ex.
    - OK.
    *Erik stoppar. Det gör inte bilisten i vänsterfilen, som glatt kör vidare trots cyklisten som nu hunnit ut mitt i vägen och befinner sig ungefär mitt framför vår bil.*
    - Men...?
    - Nä, så får man absolut INTE göra. Det är helt förbjudet att köra om vid övergångsställen. Såg du hur nära det var att cyklisten blev påkörd nu?
    - Huh...
  • Ystadvägen, motorvägen, strax före avfarten mot 101:an. Erik kör i 100 km/h. Vi ska inte av här utan nästa avfart.
    *Bilisten i omkörningsfilen tycker att han ska köra ut på avfarten, bara inte EFTER vår bil utan i stället efter det att hen har kört OM oss. (det finns ju en övningskörningsskylt, så det är kanske en principsak?) Kör alltså om, och drar ut till höger på avfarten precis framför vår bil, över spärrade streckade området och klarar med ett nödrop att hålla sig kvar på vägen.
    - ???
    - Nej, absolut inte, så där får man definitivt inte heller göra.
Så ja. Följa trafikregler är bra och fint. Men A och O: Var beredd. På allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar