lördag 28 november 2015

Hejdå, Skånetrafiken!

Jag har nog redan gnällt lite om det här, men nu får jag minsann lov att gnälla lite mera. I torsdags fick min ganska nya relation till Skånetrafiken en brutal dödsstöt, och jag är rädd att vi inte kan återuppta något efter detta. Jag som hade tänkt att Skånetrafiken och jag skulle bli ett strävsamt par i många år nu när jag börjat jobba i Trelleborg...

Det visade sig nämligen att de två busslinjerna jag tidigare har kunnat ta mellan Klågerup och Trelleborg ska upphöra. Anledning? Att det ska börja gå pendeltåg mellan Malmö och Trelleborg... Jag trodde fram till i torsdags att jag åtminstone skulle kunna fortsätta åka med den långsammare bussen (165, som passerar in i alla småbyar på vägen), och att det bara var snabbussen (365) som skulle dras in.

Men nähä. Det kommer efter 12 dec inte att gå att ta sig direkt från Klågerup till Trelleborg med buss. Jag kan ta en buss från Klågerup till Svedala. Sedan får jag stå där på busstationen och vänta i 15 minuter, och sedan hoppa på en annan buss som via småbyarna på Söderslätt tar mig till tågstationen i Trelleborg, sedan promenera därifrån till biblioteket (tio minuter till?) Det hela skulle med bilfärden ner till Klågerup (för att parkera där), buss, väntetid, buss och promenad ta 1,5 timme ungefär. Kör jag själv bil till jobbet tar det 25 minuter...

Från Reseplaneraren på Skånetrafikens hemsida
Snabbussen har tagit 30 minuter från Klågerups busstation till busstationen i Trelleborg som fram tills nu har legat precis utanför biblioteket. Då var busspendling ett fint alternativ till bilen. Det var helt OK att ta den långsammare bussen också, och sitta lite längre på den och läsa någon bra bok eller så. Men en och en halv timme? I vardera riktningen? Med väntetid utomhus en kvart mitt i?? Nej tack.

Ja, ja, jag kan höra min syster och mina bröder och alla möjliga andra som bor i Stockholm eller Göteborg eller valfri storstad där pendling liksom bara är ett nödvändigt ont att "en och en halv timme inte är något att gnälla över". Men ärligt - om ni faktiskt har möjlighet att välja? Tre timmars pendling varje dag, dessutom bara med en bussavgång per timme (jag vet att ni har fler...) och en himla stress både på morgonen hemma och på eftermiddagen på jobbet för att inte missa denna enda avgång - mot totala 50 minuter i bil, valfri tidpunkt för avfärd? Inte så svårt att välja, eller hur?

Hej då, Skånetrafiken! Ha det så kul, alla ni som kan åka pågatåget från Malmö till Trelleborg! Det var ju inte som att ni som reser den sträckan inte redan hade bra förbindelser?? 146 mellan Malmö och Trelleborg går minst tre gånger i timmen, på morgon och eftermiddag var tionde minut... Men OK, nu har ni tåg också. Nice. Så får väl vi ute på landet fortsätta köra bil. Och känna oss som miljöbovar.


2 kommentarer:

  1. Synd att det inte funkar med buss längre, förutom att det är både billigare och miljövänligare, är det tryggare att åka buss. Skånevädret är ju inte att leka med på vintern och då hade det känts skönt att veta att du satt säkert på en buss. (M)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hade ju tänkt att slippa köra alla dagar när det är snö och halt...

    SvaraRadera