lördag 7 november 2015

Den långa sömnens baksidor, eller "Den svåra konsten att göra ingenting"

Alltså, det ÄR väldigt skönt med en sovmorgon, det är det. Och jag behövde det i morse. (och resten av la familia också, tydligen. Jag gick upp kvart över tio, men var ändå den som var först uppe...)

Men.

Attans vad resten av dagen försvinner fort?

Frukost (ja, ok, den var väl av arten sitta-mer-än-en-timme), lite nödvändigt datorgrejs (jo, nödvändigt som i att uppdatera den där hemsidan jag är ansvarig för), en tur till Emporia för inköp av vinterjacka till dottern + nödvändig (ja!) fika på Yogiboost...och klockan har redan hunnit bli nästan halv fem. Det mörknar ute!

Nu får jag skynda mig med att sätta mig och göra ingenting, alltså det jag hade tänkt sysselsätta mig med idag.

(men jag borde nog göra den där axel- och ryggymnastiken, har börjat få ont i nacken och axlarna senaste tiden?)
(och bädda rent i sängen, vill byta upp mig till tjocka vinterduntäcket nu?)
(och ja just det ja, bloggarna...?)
(och de där två klänningarna som har legat på byrån sedan förra helgen, borde inte de strykas?)
(och middag...)

Enda sättet för mig att sätta mig och göra absolut ingenting, vet ni vad det är? Att åka hemifrån, till en stuga eller iväg med husbilen, till någonstans där det inte ligger ett enda måste som ropar på mig, eller någon dator som några hemsidor eller bloggar kan uppdateras ifrån.

(och varför i himmelens namn har inte oäkte maken några sådana problem??)


2 kommentarer:

  1. Det är sjukt svårt med ingentingandet! Varför ligger jag tex här och läser bloggar nu när jag haft nattjour och alltså barnfri morgon och borde vila eller sova?
    Min kolkega frågade i fredags varför hon var den som visste var varenda pinal i huset fanns - när hennes dotter eller make letade efter nåt. Så mycket slöseri med tid, energi och tankeutrymme... Jag tror att många (kvinnor) inte kan göra ingenting eller tillåter sig släppa allt, för samhället styr oss att tro att vi måste ha koll.

    SvaraRadera
  2. Det vore så himla skönt att kunna släppa den där kollen, men jag kan inte. Och ja, det är så himla svårt att göra ingenting - just därför att jag inte kan släppa den där kollen, det där kontrollbehovet. Och du har rätt -det är slöseri med energi och tid!

    SvaraRadera