torsdag 1 november 2012

Torsdag i London

London är så himla stort att det är svårt att fatta. Idag skulle vi till Warner Bros Studios för the Making of Harry Potter. Först åkte vi tunnelbana en bra stund till vi kom till Euston. Därifrån tog vi tåg också en bra stund och landade i Watford Junction. Sen en buss ut till studiobyggnaderna. Och fast vi åkte så länge var vi fortfarande inne i London, i Stor-London. (Jag skrev igår att vi skulle 10 mil utanför London. Det var alltså fel. )


The Making of Harry Potter var fullständigt Ma-Ka-Löst att se. Allra först kom vi in i Hogwarths stora festsal med dukade bord och allt. Inga foton gör det rättvisa.



Sen en lång promenad genom mängder av interiörerna från filmerna med alla detaljer på plats. Gryffindors sällskapsrum. Snapes klassrum med hundratals glasflaskor med mystiskt innehåll. Dumbledores arbetsrum med den roterande trappan upp. Mängder av scenkostymer och peruker och rekvisita. Allt! Och utomhus fanns Nattbussen och 4 Privet Drive och mer. Och så fick man gå igenom Diagongränden och det hela avslutades med att se den enorma modellen av Hogwarths som användes i filmerna. 3 timmar gick vi runt.

Harrys och Rons sovsal i Gryffindor
Mängder av peruker med små prydliga lappar om vem de är till och till vilken scen
Snapes klassrum för lektionerna i trolldryckstillverkning
Tavlan med tjocka damen som man ska ge rätt lösenord till för att få komma in i Gryffindors sällskapsrum



En hylla med svartalver. Och annat.
Diagongränden. Man kan se in i alla affärerna och det finns små handtextade skyltar på dörrarna med meddelanden typ "det är förbjudet att sälja enhörningsblod så fråga inte ens efter det"
Dobbys huvud. Och böckerna som Hagrid hade i sin undervisning, böckerna som anföll sin läsare. De är små robotar med maskinerier i som gör att ögonen kommer upp och "käftarna" öppnas. De här verkstäderna för "djur och varelser" var otroligt fascinerande att gå igenom.
Sist kom förstås en gigantisk souvenirbutik där precis allt fanns att köpa: kläder, trollstavar, godis. Jag stegade glatt iväg med en halsduk i Slytherins färger. Och en chokladgroda (jättestor) i en ask, givetvis med ett samlarkort. Och så Bertie Botts Bönor I Alla Smaker.

Chokladgrodan (och samlarkortet som ligger i asken) och Bertie Bott's bönor i alla smaker. ALLA smaker.

Sen provsmakade vi bönorna. Jag trodde förstås att det skulle vara vanligt godis med vanliga godis-smaker. Jag menar vi lever ju trots allt i den vanliga världen. Men den första bönan Erik tog smakade svamp! Han bara skrek och sprang iväg och spottade ut den. Nästa han ivrigt testade var kanel-smak. Lisas första var köttfärssås och nästa tvål ... Min böna smakade bara tuttifrutti och jag trodde barnen larvade sig tills jag fick en som smakade jord...

En mycket bra dag. Ska man åka till London och är det allra minsta intresserad av Harry Potter måste man åka hit!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Ja, vad säger man? "Häftigt" låter lite blekt i det här sammanhanget. "Makalöst", kanske?
    Men ett är säkert, vilken fantastisk vecka ni har!
    Maman

    SvaraRadera
  2. JAG VILL OCKSÅ ÅKA TILL HOGWARTS!! :)
    din beskrivning gjorde inte min längtan mindre ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. GÖR DET! Det är värt hur mycket som helst! Speciellt sedan Fideli har börjat läsa/högläsas för hela serien.

      Radera
  3. ja den anonyma var då jag /Åsa

    SvaraRadera
  4. Heeej! Undrar bara, måste man köpa en biljett till själva Harry Potter Tour för att kunna köpa souvenirerna? För biljetterna va slut de dagar jag är i london, men jag vill fortfarande ha Bertie Botts bönor och honey dukes godiset!

    SvaraRadera
  5. Jag kan helt ärligt inte minnas helt klart var gränsen gick för det man måste ha biljett för. Minns bara att det var en klart markerad svart linje att "härifrån kan du inte gå tillbaka". Jag TROR att det var innan souvenirbutiken. Och jag har pratat med min dotter och sambo, och åtminstone dottern minns bestämt (säger hon) att man kunde komma in och köpa souvenirer utan att köpa biljett.
    Skulle nu inte det gå - har du kollat att handla via den här länken?
    http://www.wbshop.com/category/wbshop_brands/harry+potter.do

    SvaraRadera