lördag 10 november 2012

Aaaah...äntligen morgon!

Jag dricker mycket te. Två stora koppar på morgonen, någon gång på jobbet och så gärna också någon kopp på kvällen. Och på morgonen ska det vara lös-te, bryggt i min fina kanna med prickar på.

Köpt för en spottstyver (30 kr eller så) på TIGER - man blir glad av att se den!

De bästa morgnarna är när jag precis har varit och köpt nya te-sorter. Jag älskar att stå där och välja vilket te jag ska dricka! Och nu blir det ett antal såna morgnar, för jag har precis kommit tillbaka från en te-inköps-runda.

Jag har en del vardags-lyx-stunder. En är när jag precis tappat upp ett bad och lägger i någon slags badkula eller badbomb eller doftolja eller så. En annan är när jag kommer hem och har köpt nytt te. Då ska jag hälla upp det i mina fina teburkar, sätta etiketter på burkarna där det står vilka sorter det är, och så lukta på alla teerna igen. Mmmmm....gott!

Idag köpte jag de här:


Lapsang Souchong - det kraftigt rökta teet. Detta köper jag alltid, min favorit och en absolut måste-ha. Det har till och med en egen burk i mitt hem.
Lady Grey - en annan återkommande favorit.
Höstglöd - den här blandningen finns i många te-butiker men är inte samma blandning. Hos vissa är den rätt kryddig. Den här (jag var hos Bönor & Blad på Emporia, en te-kedja jag aldrig varit hos förut) verkar ha mer små blomblad i sig och luktar ganska sött.
Gute-te - om det är den äkta blandningen med ursprung från Kränku-affären på Gotland (jag tror den måste säljas med någon slags "licens"...) så är det ett av de bästa teerna jag vet. Jag tror detta är en sån för det luktar rätt.
Citron-te - tröttnar jag aldrig på.
Bönans egen - en "butikens egen blandning" och sånt tycker jag alltid är spännande. Jag vet inte riktigt vad som är i den här, men har lyckats identifiera grapefrukt, tror jag.

Så nu längtar jag efter nästa frukost, och den där väljar-stunden. Tror det blir Bönans egen blandning eftersom jag aldrig smakat den förr.
 
 

13 kommentarer:

  1. På morgonen är jag en vanemänniska - det blir alltid samma sort till frukost!

    SvaraRadera
  2. Roibos kalahari - rött med citrongräs. Rött är ju eg inte TE men jag gillar't ofta bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. De ser väldigt lockande ut alla de där roibos-sorterna, men jag har hittills aldrig druckit någon som jag gillat något vidare.
      Tur att vi alla har olika smak! Jag har hittills heller aldrig träffat någon som gillar lapsang förutom mig själv. Jo, de jag arbetade hos i Skottland. Där var det stapelvara och alla drack det. Första morgonen jag skulle dricka te och det bara fanns lapsang trodde jag det var ännu en skotsk mystisk vana jag fick lära mig. Det smakade inte som något annat jag druckit någonsin. Men så har de också rökt whisky, de där skottarna... (fast lapsang är ju inte skotskt)

      Radera
  3. Fin tekanna! ja, ibland kan man göra fynd på TGR, trodde att där bara fanns skräp men har fått omvärdera det. (Fast mest skräp ändå...) Maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det en kass tekanna - det rinner gärna från pipen när man häller. Men den är robust och väldigt uppiggande. Och för 30 spänn (eller vad det var) förväntar jag mig egentligen ingenting... Jag har blivit förvånad över andra saker jag köpt därifrån också, som varit förvånansvärt OK.

      Radera
  4. Tänk det var du som lärde mig dricka te... när ni bodde på Stensö en gång för 100 år sen. Te och pricki-korv-smörgåsar åt vi vid köksbordet. minns era teburkar i glas som stod i fönstret på rad... när vi fick välja tesort.. :-) Minnen... kul... /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det var då jag började dricka te på allvar, när vi hade de där glasburkarna med olika sorter. Mamma har fortfarande kvar några av dem i ett skåp, faktiskt. Det fanns en teaffär vid Stortorget i Kalmar, och de första sorterna vi köpte var bland andra pernod-te, aprikos-te och japansk körsbär (eller japansk körsbärsblom?). Jag njuter alltså fortfarande av att välja tesort!

      Radera
  5. Kopplar på tråden igen. JAg också, har haft den habbiten (inte hobbiten) sen jag lärde mig dricka te av dig. Maken är ju från Visby och vi är där titt som tätt. Vi kan inte låta bli att besöka Kränku då och komma ut med en hel kasse olika sorter. SEN kan man välja och vraka....
    Härligt.
    På tal om hobbitar, så är väl du den som fick mig till att läsa Sagan om Ringen också... Hur många gånger i livet har jag sen läst den???? åtskilliga. Längtar efter att läsa den ihop med Fideli. Ha en go söndagskväll. Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kränku är en fantastisk affär!
      Och jag minns bestämt att det var du och jag som gick och såg filmen Sagan om ringen. (som ju liksom inte spelar i samma divison som filmerna från 2000-talet...) Och sen ritade ungefär miljoner teckningar från den. Hade vi inte till och med något kod-alfabet med bilder ur Sagan om ringen?
      Jag har också läst om den x antal gånger sedan dess... och läst åtminstone första delen högt för barnen.

      Radera
  6. Javisst ja... Det hade jag glömt...
    Ha ha ha ha...
    Fideli är ju bara 8 så det får vänta ett litet tag till... Tänkte ge henne Harry Potter serien i julklapp :-) En bra början... och maken ska få JK Rowlings nya bok... /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en utmärkt julklappsplan! Jag är också sugen på Rowlings nya bok.

      Radera
  7. Ha Ha... ja det är jag också och då blir den ju jättebra att ge bort till maken som är väldigt förtjust i hennes böcker... hmm... ingen HP det här ju men jag gillar hennes berättarstil... Åsa

    SvaraRadera