lördag 24 november 2012

Nördig träningsrapport 2

Senast jag skrev någon Nördig träningsrapport var i juli. Eller ja, det är den enda jag har skrivit överhuvudtaget. Men hur kul är det att skriva om eller läsa "jag springer, och så springer jag ännu mer, och nu har jag sprungit lite också" ungefär? Varje månad?

För det är så det är. Jag tränar för marathon. Ihärdigt och utan att ge upp det minsta. Och det innebär att jag
1. springer
2. springer ännu mer
3. springer även om det är motigt
4. springer även om det är mörkt

Mitt (fortfarande extremt ovetenskapliga) träningsupplägg går nu (och har gjort det hela hösten) ut på nötning. Jag springer ungefär en mil fem dagar i veckan, för att stärka muskler och leder. De ska bli sega och starka och oförstörbara, har jag tänkt mig. Jag tränar intervaller en gång i veckan, med Malmö OK på deras träningspass, annars är det bara distans som gäller. Jag vill inte göra någon kanontid på marathonet, bara ta mig runt på dryga fyra timmar eller så och må så bra jag kan hela vägen runt och fortfarande kunna gå och springa när jag kommit i mål. Jag vill utvecklas till att vara av "segt virke" som man brukar skriva i böcker om de där krutgubbarna/krutgummorna som inte ser så värst atletiska ut men som springer mil efter mil, mara efter mara fast de är pensionerade sedan länge.

Till våren kommer jag att lägga in fler långpass. Ett i veckan, omväxlande 15 km, 20 km, 25 km, någon enda gång 30 km.

Så här ser innevarande vecka ut:
Måndag - vila
Tisdag - bilen på verkstad, kunde inte köra in till Malmö OK, sprang 11 km med pannlampa på landsväg
Onsdag - sprang 8,5 km elljusspår (tre varv...)
Torsdag - sprang 10 km skogsväg (dvs grus)
Fredag - vila
Lördag - kommer idag att springa 15 km varav 8 km asfalt och 7 km skogsväg
Söndag - snabblöpt orientering (AdventOrient, Järavallen) där det kommer att bli ca 8 km omväxlande grusväg och terräng i mestadels högt tempo

Det tar lång tid att springa 10-15 km. Men jag lyssnar på ljudbok när jag springer. I och för sig så springer jag fortare när jag lyssnar på musik, men tröttnar på mina spellistor. När jag lyssnar på bok så tänker jag nästan inte på att jag springer - jag är helt inne i bokens värld och kilometrarna bara försvinner. Just nu är jag inne på sista biten på Brobyggarna av Jan Guillou och är mer i Afrika och på Hardangervidda än jag är springandes på en landsväg i Skåne.

Nästa Nördiga träningsrapport dröjer...i vår någon gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar