lördag 16 maj 2020

Lagen om bokstavskex och lite om det som blivit lediga lördagar

Grejen med corona-livet är att jag nu inte får göra allt det jag annars ändå inte hade gjort. Idag är det till exempel lördag, och den bästa sortens lördag jag vet eftersom jag inte ska göra något särskilt. Sovmorgon, inget inskrivet i kalendern, äta frukost länge, kanske ta mig ut i skogen senare för att springa eller gå, kanske ta ett långt bad, läsa bok. Det är det jag ändå hade gjort om jag hade varit ledig en lördag i o-corona-världen. Och det är en skön lördag.

Samtidigt måste då det här bittra krypa in, men jag försöker att inte begrava mig i det. Just den här lördagen skulle nämligen inte ha varit en sådan där gloriöst tom och obokad lördag. Just den här lördagen skulle vi egentligen sprungit Göteborgsvarvet, jag och Håkan. Ungefär den roligaste lördagen på hela året, alltså, och en dag som trots att den innehåller så mycket uttröttande fysisk aktivitet ger mig enormt mycket energi och lycka för länge framöver. Men av detta blev förstås intet i år. Att springa i Bökebergsskogen bland hjortar och flåsande vildsvin är också fint, men liksom inte riktigt samma.

Just den här lördagen skulle också Lisa gått på sin studentbal. Och ja, det här var förstås en förfärlig krock och urdåligt föräldraskap att vi skulle vara i Göteborg och hon ståta i balklänning utanför en festlokal i Malmö utan att hennes stolta föräldrar också stod där och tog driljarder mobilfoton att dela på nätet. Total ångest egentligen, och på det sättet var det ändå ganska bra att corona löste konflikten genom att brutalt hugga av hela den gordiska knuten och ställa in både bal och Göteborgsresa.
Men... ändå står Lisa där och får inte gå på studentbal.

Vad gör jag då med min Åh Så Lediga Lördag? Tja, hittills har jag hunnit med att äta frukost. Jag har också ätit bokstavskex till kaffet efter frukosten, och är ytterst nöjd med mig själv eftersom jag lyckades med bokstavskex-utmaningen. Den består i att man tar en grabbnäve kex från kartongen, lägger ut framför sig och sedan ska man bilda helst ett långt ord av alla kexen. Man får inte fuska (dvs äta upp någon bokstav som inte passar in) och om man lyckas så får man äta upp alla bokstäverna som belöning. Jag kunde lägga ut ordet "spättans" och fuskade bara med ett ynkans N som blev över, och sedan tuggade jag i mig resten samtidigt som jag funderade på detta:

Om man är äldst i familjen så kan man liksom komma undan med vilka tramsigheter som helst utan att bli kallad barnslig. Eller hur?

Bokstavskex är allvarliga ting.

Och goda.

Och när jag svalt sista bokstavskexet så hördes ett isande skrik från badrummet. Det var dottern som skrek. Detta brukar innebära att någon större eller mindre spindel gör intrång i hennes personliga sfär, så jag ilade till undsättning.
Men just idag var det inte spindelalarm. Nej, nu var det badrumsgolvet som stod under 3 cm vatten, löddrigt, såphalt vatten som kommit från tvättmaskinen, och dottern hade helt oförberett tagit ett steg in i detta såp-vattenland och halkat.

Poolen berodde inte på något värre än ett filter vid avloppet som blivit igensatt, så Rådig Moder, tillika Bokstavskexmästare, kavlade upp byxbenen, stegade in utan att halka, avlägsnade filtret, tog vattenskrapan, föste ner allt vatten, torkade med handdukar (ja, dottern hjälpte till), moppade golvet, gjorde rent filtret och satte tillbaka allt. Bra sak: badrumsgolvet är nu väldigt rent.

Nu är klockan 12:07 och resten av min lediga lördag kan börja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar