lördag 23 maj 2020

Fler saker som luktar illa, samt en bal.

Jag var på ättikan idag igen. Inte ogräsättikan, men när jag efter att ha använt den igår ju satt och googlade "få ättika på huden" så läste jag om alla de saker man kan ha ättika till utom det där med lägga in sill och annat ätbart. Göra rent ugnen, till exempel. Jag kollade in i den, men den såg jättetrist ut och jag orkade inte med den. Däremot tog jag ättiksflaskan med mig ut till husbilen, och så gnuggade jag ur frysen där ordentligt. (med plasthandskar på mig!) Jo, för den har luktat förfärligt illa sedan vi tog ut husbilen ur vinterförvaringen i våras. Och det fanns en anledning: på premiärturen för i år skulle jag lägga in något i frysen. Men där låg redan något: nämligen den brödlimpa jag köpte när jag var i Göteborg på bokmässan i september, frös in och glömde bort... Sedan ställde vi alltså in husbilen på vinterförvaring. och brödet har legat där sin påse sedan september.

Det var... eh.. intressant att plocka ut den nu när vi hittade den. Och även om jag torkat ur frysen sedan dess så har lukten ändå suttit kvar. Inte möglig lukt utan något annat, oklart vad. Mumifierad limpa? Nu får vi se om ordentlig rengöring, luftning och ättika hjälper.

Och annat som luktat starkt här hemma idag: Lisa målade naglarna. Både tånaglar och fingernaglar. Jo, för hon ska på bal ikväll. Eller, det som hennes klass ska ha i stället för den studentbal som blev inställd. De ska samlas hemma i en klasskamrats trädgård, tält finns och så har de knytkalas med mat. Viktigast: de har alla sina fina balkläder på sig. Klänningarna som köptes redan då när corona bara var något otäckt men avlägset hot i Kina, nya skorna, kostymerna eller smokingen, håruppsättningarna som testats fram... allt det ska ståta. För även 01:orna vill ha foton från sin studentbal att kunna se tillbaka på under resten av sina liv, så de gör det bästa av situationen.

Men inte visste jag att jag kunde få ett barn som vet allt om nagellack? Som pysslar med grejer som "topplack" och olika lager? Tydligen kunde jag det. Lacket matchar hennes tvådelade balklänning, och jag har lovats foton av den och alltihop.

Bra det. Nu ska jag gå och baka rabarberpaj som vi ska äta senare. Vi har en bra kväll här fast Lisa är iväg och studentbalar utan oss - Erik är hemma ikväll. Jo, för han fyller år imorgon, och jag bad honom komma hem så att vi kan sjunga för honom på morgonen. Så det gjorde han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar