torsdag 19 maj 2016

Och i Seoul har de... soligt.

Här kommer en vardagsdetalj att fundera över:



Det är en närbild på den alldeles helt vanliga trådlösa telefonen som står på kontoret där jag jobbar. Jag har inte tittat närmare på den förut, mest konstaterat att det finns text på displayen, och så har jag kollat om den lilla röda lampan för intalade meddelanden blinkar eller ej.

Men nu stannade jag upp och läste vad det faktiskt stod på displayen. Ett antal notiser om att det är soligt, med några gradangivelser. Och så överst: Seoul. Tja, vädret och graderna stämmer inte det minsta för hur det är i Häljarp i dag eller hur det kan tänkas bli i morgon. Solen tittar väl fram då och då, men några trettio grader är det inte. Så det är väl helt enkelt så att ingen har brytt sig om att göra inställningarna klart på telefonen, och att det är fabriksinställningarna som visas. Den är väl tillverkad i Korea, kanske, med tanke på hur viktigt det är med vädret dag för dag i Seoul?

Jaha. Jo. MEN, tänker då den här negativt inställda bloggaren, om det nu vore så att jag satte mig ner och med mycket möda och stort besvär gjorde rätt inställningar på telefonen så att den begriper att vi är i Häljarp och inte i Asien? Varför? Varför i herrans namn vill jag att den bärbara telefonen ska berätta vädret just nu, och igår, och imorgon för mig? Det är ju inte ens som på min smartphone där jag har en app som kan tala om hur vädret ska bli de närmaste dagarna, både där jag är nu och där jag kan tänkas vara i helgen, och dessutom berätta intressanta detaljer som när solen går upp och ned, vindstyrka, nederbörd, med käcka små illustrationer av sol och moln ifall jag inte fattar? Nä, den här bärbara fasta telefonen informerar mig bara lakoniskt om att det är "sol och trettio grader" ute. Ifall det är så att jag inte begriper det själv. Ifall det är så att jag går runt och är orolig för hur vädret kan tänkas vara där ute, och det första informationsstället jag galopperar till är givetvis den bärbara telefonen inne på kontoret?

Bästa herr, eller om du nu är fru, Bärbara Telefon: berätta i stället för mig direkt om det är någon som har ringt till biblioteket som jag behöver ringa upp! Vädret struntar jag ganska totalt i, faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar