söndag 26 maj 2013

Special-Kartong

Jag äter alltid en tallrik flingor på morgnarna. Ofta Special-K, för att de är så goda.

Nu köpte jag Special-K som vanligt. Det skrek "nytt och bättre recept" eller något liknande på förpackningen, men det där står det ju allt som oftast på flingförpackningar och annat och så smakar det ändå ungefär som alltid. Nu skulle de vara Ännu Nyttigare, fulla med Ännu Fler Kostfibrer, det skulle vara korn och fullkorn och gud vet allt.

Hällde upp flingorna som vanligt. De såg gråare ut än förr.

Smakade. De smakade liksom brunt. Och i övrigt absolut ingenting. Det var som att sitta och försöka knapra i sig kartong.

Och på förpackningen basunerades det viktigt ut att "vi har ändrat receptet på ALLA våra flingor". Så även till exempel Special-K med röda bär smakar nu alltså kartong? Special-K fullkorn vågar jag inte ens tänka på hur den smakar.

Och alla vi som valde Special-K för att de var goda och inte för att de var nyttiga??? Kunde de inte haft kvar de goda flingorna för vår skull, och infört kartong-flingorna som en egen sort för dem som äntligen vill späka sig på morgonen? Hade jag velat äta MegaNyttiga Flingor så hade jag väl köpt All-Bran flakes eller nåt liknande? Eller det är säkert deras marknadsandelar Special-K nu vill kapa åt sig. Men mig förlorar de alldeles säkert som kund på vägen. Säkert fler än mig.

Jag vet med bestämdhet att om det är något som gör att jag går upp i vikt - inte sjutton är det frukostflingorna! Nä, det är allt godis jag vräker i mig på kvällarna. Kakorna och det onödiga mellanmålet med mackor och varm choklad.

Ju mer jag tänker på det desto mer upprörd blir jag. Det var som när Frosties-flingorna för några år sedan gjordes om så att det var mindre socker på dem. Ja men - om man vill äta osockrade flingor så väljer man inte Frosties, OK? Och väljer man Frosties så är det för att man VILL HA läskigt sockriga flingor?? Låt mig välja själv!!

Nu blir det bara cornflakes till frukost. Med massor av socker på, för övrigt.

4 kommentarer:

  1. ja men det är lika dumt som att skolbarnen får lättmjölk, pga att det finns barn med övervikt... DET ÄR INTE MJÖLKEN MAN BLIR TJOCK AV!!! den innehåller 3 procent fett... Fram för ärliga livsmedel så man vet vad man får! så det så. Bravo Cina! jag håller så med dig!!! /ÅSa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt om mjölken. Barnen får lättmjölk här också, och jag var irriterad redan på den tiden när de fick mellanmjölk. Barn ska ha fet mjölk. Dessutom envisas de med att använda lättmargarin i skolmatsalen också. Ååh! Ät smör, drick riktig mjölk och sluta upp med att ge ungarna läsk i stället!!

      Radera
  2. Håller helt med er båda två! Så kan man ju alltid ställa sig frågan vad gäller alla lättprodukter; vad är det i stället, vad ersätter det men tagit bort och hur nyttigt är det? Maman
    Ps. Läsk serveras numera inte i vår skola, t ex i form av jul-och påskmust, inte heller söta måltidsdrycker (läs saft), utan det är mellanmjölk och vatten som gäller. Det tog ett tag att få igenom men stå på er föräldrar, om några år till så kanske det serveras helmjölk och smör...Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi köper aldrig lättprodukter hemma hos oss. Inte av någon sort whatsoever. Just av den anledningen du skriver - vad är det som har tagits bort och vad är där i stället? Vill jag gå ner i vikt så äter jag mindre godis, tar inte om av maten och rör på mig mer. (Gud vad duktig jag låter...)
      Tror inte alls det serveras läsk i skolan eller på fritids. Möjligen saft på fritids. Och även om det görs så tror jag att det största problemet för det är hemma hos barnen. Alltså, kolla i folks kundvagnar när de handlar. Hur orkar de ens bära hem alla dessa PET-flaskor med läsk????

      Radera