fredag 3 maj 2013

OK då, den duktiga och förnuftiga metoden

Barnen fullkomligt sprutade förkylningsbaciller omkring sig i början på veckan, och jag tänkte att nej, nej, det där har jag inte tid med (ja ja lite grann tyckte jag synd om dem också). Jag kan ju ändå inte låta bli att vara väldigt nära dem, så redan på tisdagen kändes de första välbekanta och ovälkomna tecknen på annalkande förkylning. Sket väl jag i, sa jag och stack ut och sprang en mil i den härliga vårkvällen. OK, då, sa bacillerna och drog sig tillbaka. Omgrupperade. Tänkte ut nya planer. Själv trodde jag att jag hade vunnit, sprang lyckligt orientering på onsdagsförmiddagen och kände mig väldigt frisk. Ända tills natten kom. Nu jäklar, sa bacillerna, nu tar vi dig! Vi svider i din hals! Vi svider bakom din näsa! Vi bankar i ditt huvud! Ge dig! Nej! skrek jag, jag har ju inte tid!!

Ända tills torsdag lunch fördes ställningskriget. Jag var inte sjuk, nejdå. Jag behövde bara gå och snyta mig var femte minut för att jag kände för det. Sjuk var jag inte.

Men sen gav jag upp. Nu kör jag en helt annan teknik för att se om den gör mig frisk fortare. Nu behandlar jag förkylningen som något som måste gullas med. Jag har sjukskrivit mig fast jag "bara" är förkyld. Jag ligger i sängen och vilar och låter förkylningen roa sig bäst den vill med mitt arma huvud. Jag matar den med Bafucin och Vicks blå, torkar den försiktigt om näsan, somnar lite då och då och tänker att jag är så förnuftig och duktig att den här förkylningen borde ge sig av i rena häpenheten ungefär i morgon redan.

Så det så.

(För...i..h-vete....om exakt fyra veckor står jag på startlinjen för Stockholm Marathon. Jag...har...inte...tid...att...ligga...och...vila!!!!)

1 kommentar:

  1. Fortsätt med att vara förståndig, ta det lugnt, ligg och vila och bli frisk. Det är tveklöst den bästa metoden. (Maman)

    SvaraRadera