tisdag 7 maj 2013

Glasögonorm for ever and ever? Eller INTE???

Jag träffade en god vän nu ikväll, som precis idag hade varit och fått ögonen opererade på Memira. Nu har hon inget synfel längre - både brytningsfel och ålderssynthet är väck. Hon hade fått ögonens linser utbytta, helt enkelt. Och behöver bara vara hemma från jobbet två dagar. Och hon är två år äldre än jag!

Jag har i många år tänkt att sån där laseroperation av ögonen för att bli av med närsynthet liksom inte var för sådana som mig. Jag har ju -11 i närsynthet, det är bara för mycket har jag trott. Plus att jag tänkte att jag var för gammal. Att det var för stora risker. Att det var bättre att ha den dåliga syn jag har än ingen syn alls. Trodde jag.

Men nu verkar det inte vara så längre. Min goda vän kände flera i sin egen ålder, och flera som var ganska mycket äldre än oss, som fått ögonen opererade utan problem. Som nu ser allt utan glasögon eller linser eller läsglasögon.

Det är dyrt förstås. Kanske 50 000. Men tänk att få slippa glasögon! Jag kan ju inte ha linser längre (utom precis när jag springer) för att ögonen är för torra. Tänk att slippa tyngden, jobbigheten, att byta glasögon när jag sitter vid datorn eller när jag ska se "långt".

Tänk om även jag faktiskt kan operera ögonen? Det hade förändrat mitt liv en hel del.

4 kommentarer:

  1. Oj. Jag har för många år sedan gett upp det här eftersom jag trodde att jag hade för grav närsynhet (-9). Men nu inser jag att det kanske har hänt en del på de tio år som gått sedan jag kollade upp det...

    /en som inte är så snabb - vare sig det gäller OL eller teknisk utvecklingsbevakning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, precis som jag som inte heller hade hängt med i ögon-kirurgi-teknisk-utveckling! En av de som hon (Gunilla) känner som opererades hade -11 i närsynthet och har nu inget synfel. I min ålder.
      Hoppet vaknar, eller hur? 50 000 är mycket - men inte mycket om man skulle kunna slippa glasögon och linser. Man lever bara en gång!!

      Radera
  2. Christer Lindarw (Afterdarkaren)är ju betydligt äldre än du (han blir väl 60 i år?)har ju låtit operera sig. I alla fall förekommer han i en reklamkampanj där han sitter och läser en bok utan glasögon och uttrycker hur skönt det är utan glasögon och linser.
    En f d arbetskamrat till Mats lät operera sig för några år sedan och är väldigt nöjd, och som han säger, inga pengar läggs längre på glasögon/linser. /Maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt ganska mycket pengar man lägger på linser och glasögon. Kanske 4 000 om året för linser - och då använder jag ändå inte linser varje dag. Och ett par nya glasögon går ju lätt på uppåt 10 000 med mina styrkor och de "extrafinesser" detta kräver.
      Jag börjar faktiskt mer och mer luta åt att åtminstone prata med Memira och kolla upp mina möjligheter och vad det skulle kunna kosta.

      Radera