onsdag 20 januari 2016

Skånsk naturstudie

Dagens bild är en Carolina-in-action-på-jobbet:


Eh, va? tänker du, är hon inte bibliotekarie? Eller har hon skolat om sig till något som involverar bilkörande? Lantbrevbärare? Kör hon budbil??
Nej, hon har inte skolat om sig. Hon är en mobil skolbibliotekarie. Bilden är från när jag idag körde från Smygeskolan (där jag och en kollega stått i bakgrunden medan skolans biblioteksråd (elever alltså) bokpratat i alla klasser om ett gäng nya böcker skolan köpt, mycket roligt!) till Väståkraskolan i Anderslöv där jag skulle hålla några presentationer på lärarmöten.

Och kör man från Smygehamn till Anderslöv så kör man över Söderslätt på små, smala och slingriga landsvägar. Anledningen till att jag fotade (och ja, mamma, jag stannade bilen i vägkanten under tiden) var att det är sån himla skillnad på väder och väglag och sånt. Detta är taget i närheten av Norra Åby som ligger drygt två mil söder om Vismarlöv. I Vismarlöv har vi mycket mer snö, som dessutom på många ställen har blåst in över vägen i ordentliga drivor. Men här låg knappt någon snö alls - däremot hade vinden polerat den snö som låg på vägen till rena blankisen. Nästan överallt var det blänkande is över hela vägbanan och jag fick köra mycket försiktigt. Och så strålade solen från en klarblå himmel och fick isen att blänka sitt allra vackraste. Lite som att köra på en discokula eller nåt.

Vackert? Ja. Kallt? Ja. Längtar till våren? JA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar