fredag 22 januari 2016

Nu missar jag sånt som "Our Biggest Sale Just Got EVEN BIGGER!!"... hur ska det bara gå?

Igår blev jag helt plötsligt väldigt störd på alla mail som trillar in i min privata inbox men som inte är riktade till enbart mig utan bara är reklam. Nej, inte spam för dem plockar spamfiltret som väl är bort de flesta av. Men de där andra, de s.k. "nyhetsbreven".

Jag har egentligen inte funderat så mycket på dem innan - bara raderat dem direkt ur inkorgen. Mööööjligen ögnat igenom något lite snabbt om det har stått typ REA 70%!! eller så. Det som nu fick mig att till sist reagera och tröttna var två envetna rackare från Etsy och LookHuman som kom varje dag. Jag fick nog, och tog mig tid att öppna mailen ifråga, scrolla längst ner och hitta den lilla länken för "unsubscribe" för dem bägge. Ha! Bra! Skönt!

Sen fick jag stora städningsraseriet. Hur ofta kommer de där nyhetsbreven egentligen? Många gånger varje dag... egentligen är det så att jag varje gång jag öppnar mailen lägger lite tid på att radera bort ett eller flera nyhetsbrev. (jag är nämligen sådan att jag bara behåller de mail i inboxen som jag aktivt måste göra något med, typ svara något, uppdatera något, boka något...) Och läser jag dem någonsin, nyhetsbreven? Nej! Jag satte mig att systematiskt gå igenom den senaste veckans kastade nyhetsbrev i mailprogrammets papperskorg och trycka på unsubscribe, avbryt prenumeration, ta bort mig från adresslistan, avsluta uppdatering, förlora finfina erbjudanden och allt vad det är det kallas när man plockar bort sin mailadress från diverse maillistor hos företagens marknadsavdelningar.

Jag blev helt överväldigad av hur många det var! Återigen - inte spam alltså, utan alla var företag där jag någon gång handlat något och i samband med det lämnat min mailadress. Här är några av alla dem jag hädanefter Slutar Få Uppdateringar Och Fantastiska Erbjudanden från:

Dustin, Etsy, LookHuman, Rabalder, Indiska, Lindex, AdLibris Pocket, AdLibris Ungdomsböcker på engelska, Notpoolen, Amazon, Nordic Choice Club, AirBnB, Twitter, ICA, Coop, FlashWoman, Kitch'n, O-ringen, Hemmakväll, SydsvenskansStjärnklubb, Destination Gotland, Goodreads, Kokaihop.se, IKEA Family, ASICs Stockholm Marathon, Bloglovin, BookBub, Storytel, Playlists.net, AdLibris Hobby, Spotify, Google+, Stadium Member, City Gross, NetGalley...

Och då har jag ändå nu säkert glömt många som jag också avprenumererade på. Det trillar fortfarande in fler, men varenda nyhetsbrev jag får nu öppnar jag och avprenumererar.

Det är så himla skönt! Lite som att äntligen göra en storstädning hemma! Och när jag nu snart har "städat" helt färdigt, så kommer mailen som plingar till att vara till mig. 


2 kommentarer: