fredag 25 januari 2013

Upp 8.11, ner 16.28

Jag har nog aldrig haft sån koll på solens upp och nedgång som nu när jag tränar inför ett marathon. Inte uppgången på morgonen, den är inte så intressant när man ändå bara ska skyffla i sig flingor i kökslampans sken. Men nedgången... Hur länge ska det vara ljust idag? Hinner jag milrundan? Hur klar är himlen? Fullmåne? Snö som lyser upp?

Jag vill inte springa i mörker, tycker det är jobbigt med nattlampa och att springa varv på utråkigt varv på elljusspåret är riktigt asbajstråkigt. Så jag skyndar mig hem från jobbet, kastar på mig träningskläderna hela tiden med koll på solen och dess nattningsprocedur...

Men faktiskt måste jag ju skynda mig lite mindre varje dag nu. I går kväll var det helt klar himmel och nästan fullmåne och massor av hårdtrampad snö i spåret och det gick utmärkt att springa ända tills klockan var 5 (eller, ja, lite skumt var det på slutet men det gick).

Tänk att få springa på barmark vid åttatiden en vårkväll när koltrasten sjunger...längtar och längtar så att jag blir tokig nästan.

1 kommentar: