lördag 26 januari 2013

Från soffans djup

Passerade min dotter liggandes i soffan i eftermiddags (lördag). Hon hade en mycket typisk Lisa-pose: raklång, filt över sig, Iphone i ena näven och TV på. Och iförd nattlinne och morgonrock fast klockan var tre på eftermiddagen. Frågade om hon hade planer på att överhuvudtaget klä på sig idag och fick till svar att detta eventuellt skulle ske när middagen skulle intagas. Frågade också om hon hade planer på att göra något vettigt på hela dagen och fick till svar att "nä, jag vill bara ha häng idag, mamma".

Häng?

Slappa säger vi. Och jag trodde att ungarna sa chilla eller ta det lugnt. Men ack vad ute man är när man är över 40. Häng är det. Det är ju sånt där en annan inte vill ha på kroppen på diverse kroppsdelar som ligger i farozonen för häng.

3 kommentarer:

  1. Jag har också bara "häng" idag, går i morgonrock och är osminkad. Fast vi har varit ute och gått en runda ute på Värsnäs. men mest stod vi nog och tittade på dem som buskörde bil på isen i Värsnäsviken. Sen åkte vi hem och bytte om till myskläder. (maman)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Busköra bil på isen - fy farao vad läskigt! Det hade jag aldrig, aldrig vågat göra.

      Radera
  2. Nej, inte jag heller (nu för tiden iaf). Jag har gjort det några gånger i min gröna ungdom när man trodde att man var odödlig och att allt farligt bara drabbade andra. Nu tyckte jag att det var tillräckligt spännande att bara stå på land och titta på, och tänka: "Vad gör vi om isen brister och bilarna försvinner ner i vaken?" Fort körde de och sladdade hit och dit och runt, runt. Men vi gick tillbaka till vår bil som stod tryggt parkerad på land och körde hem, så att vi slapp se någon krock eller sjunkande bil.

    SvaraRadera