söndag 27 januari 2013

Löpning - en materialsport

Skrev häromdagen att jag längtar mycket efter våren och att få springa på barmark. Det är inte bara barmark och ljuset jag längtar efter. Det är att slippa alla dessa kläder man ska dra på sig innan det ska springas. Det är en hel process och är helt galen men nödvändig för att springa när det är kallt. Igår när jag sprang ut (det var minus 3 grader och blåste svinkallt och snöade lite också) hade jag detta på mig:

1 par långkalsonger, Ullmax
1 långärmad undertröja, Ullmax
1 par nästan knälånga Ullmax-tajts, utanpå långkalsongerna (blir lätt kall om rumpan när jag springer)
1 par tjocka hellånga vintertajts
2 st knälånga strumpor i ullfrotté, Ullmax (ja, ja, det börjar likna rena reklamjingeln, men det är ett lite speciellt material som de har som slår allt annat)
2 st joggingskor, Asics Arctic med dubbar
1 sportbehå
1 långärmad tjock funktionströja i ullfrotté, Ullmax (ibland drömmer jag om Ullmax på nätterna)
1 långärmad tunn träningsjacka
1 "buff" på huvudet (en sån här, alltså, fast i en annan färg. Värmer och håller håret på plats)
2 st löparhandskar (klart det går lika bra med fingervantar, men de här transporterar bort fukt bättre)
1 sportklocka med GPS-funktion (klart man kan springa utan, men då får man inte in sina träningstider i den livsviktiga Träningskalendern. Jag tycker dessutom det är kul att se var jag har sprungit om det handlar om orientering)
1 hållare för Iphone att fästas runt överarmen
1 par hörlurar
1 Iphone (med Storytel där jag just nu lyssnar på Svart stig av Åsa Larsson)

Ofta, men faktiskt inte igår eftersom jag sprang i skogen, har jag även: 1 reflexväst

Fatta att summan blir 18 prylar jag ska dra på mig, krångla mig i, dra på eller över huvudet, snöra eller spänna. Det är inte konstigt att det i det närmaste alltid håller på att bli mörkt ute innan jag kan ge mig iväg. Det är nästan märkligt att jag inte hunnit bli pensionär innan Iphonen är igång och skorna trampar framåt i skogen.

(Och, till eventuell vän av ordning: Nej. Jag har inte trosor på mig när jag springer. Det är det enda jag faktiskt plockar av innan allt annat ska på. Det är det där med att bli kall om rumpan - en träningskompis lärde mig att bomullstrosor kyler ner jättemycket, speciellt när de är svettiga. Klart de gör, att jag inte fattat det förut. Blir inte alls lika kall nuförtiden. Speciellt inte nu när jag gift mig med Ullmax.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar